Sök

Gigital vill ta artistbokningar in i framtiden: "Digitalt omogen bransch"

Gigital

På bilden: Gigital-grundarna Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka. Foto: Binniam Eskender.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Startupen Gigital vill förändra hur vi bokar livemusik.

Hur gick det till innan artisten du senast såg hamnade på klubbscenen? Förmodligen gick vägen via ett bokningsbolag eller en agentur – eller arrangörens egna kontakter, menar Givar Shabani.

En ordning han och resten av teamet bakom Gigital vill luckra upp. De bygger en plattform där arrangörer kan botanisera bland artister lite som om det vore en dejtingsajt – och boka och betala för spelningen direkt på sajten.

Tjänsten tar sikte såväl på den som håller på att sy ihop underhållningen till ett bröllop som den som arbetar professionellt med att arrangera klubbar.

“Livemusikbranschen är gigantisk, men helt digitalt omogen och väldigt konservativ. Det handlar om egna nätverk och om telefon, Facebook och mail," säger Givar Shabani, som fortsätter:

“Det saknas överblick och det är det problemet vi löser.”

Något annat branschen skulle må bra av är en dos öppenhet, menar Gigital-medgrundaren.

“Om du skulle höra av dig och vilja boka Veronica Maggio kan du få en offert på 200.000 kronor den ena dagen och en på 350.000 kronor den andra. Det beror helt på vilken säljare du pratar med.”

I dagsläget har Gigital knutit strax över ett par hundra artister till tjänsten. När sajten slår upp portarna om några veckor kommer alla ha var sin profilsida – ett skyltfönster där de kan visa upp antalet följare i sociala medier, vad de spelar för musik och ge bokaren ett hum om vad en spelning kostar.

“Makten ligger hos artisterna. De kan hantera bokningsförfrågningar och ha kontakt med kunder och välja på vilka villkor det sker”, förklarar Givar Shabani.

Parallellt med bokningssajten arbetar Gigital med ett arbetsverktyg som de hoppas ska göra livet lättare både för de som administrerar spelningar professionellt och för artister – bland annat genom att underlätta planering, kommunikation och fakturering.

Givar Shabani pratar om bokningsagenturer som hanterar drösvis med spelningar varje vecka och artister som inte alltid har stenkoll på hur en faktura ska se ut.

“Det är samtidigt inte ovanligt att artister får vänta ett halvår innan de får betalt”, säger Givar Shabani.

Hittills har arbetet finansierats med hjälp av Almi-lån och medgrundarnas egna pengar – och en injektion på 300.000 kronor från Propel capital som följde med att startupen nyligen antogs till inkubatorn Stings acceleratorprogram.

“Just nu gör vi oss redo för att ta in mer kapital i slutet av året”, säger Givar Shabani, som berättar att den kommande tiden handlar mycket om produktutveckling.

“Vi kommer jobba ihop med artister och arrangörer för att utveckla produkten till det de vill att den ska vara. Det handlar om att fixa artister till kunder och kunder till artister, men framöver också om att förändra hela systemet mot mer trygghet, transparens och översikt.”

Läs mer