Sök

6 tidigare anställda på Google avslöjar hur de landade jobbet

GoogleRekryteringKarriär

Foto: Istockphoto och TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Undrar du vad som krävs för att få jobb på sökjätten? Här ger några ex-googlers insyn i rekryteringsprocessen.

Flera gånger har Google korats till världens bästa arbetsplats. Google-anställda, som också kallas för googlers, badar i förmåner som gratis mat, massage och frisör.

Men vad krävs egentligen för att få jobba på detta omtalade företag? Sex före detta anställda berättar för sajten Fast Company om hur du utmärker dig bland alla tusentals jobbansökningar.

1. Lyft fram de rätta sakerna i ditt cv


"När du väl släppts in genom Googles grindar så är det troligen för att du hade 3.9 eller 4 i GPA (betyg) på college och har presterat bra på tidigare anställningar. Alla andra spelar i samma liga”, säger Kevin Miller, som arbetade med sälj på Google Adwords under två år.

Neel Somani som pluggar till mjukvaruingenjör på University of California slutförde nyligen sin praktik hos Google. Han är inne på samma spår.

“Att vara väldigt tydlig och detaljerad kring mina tidigare erfarenheter gällande både studier och frilansjobb tror jag spelade roll”.

2. Visa att du har “googleyness”
 

Förutom kunskaper och erfarenhet så letar sökjätten såklart efter personer som passar in i kulturen, de ska ha så kallad “googleyness”. Ordet står bland annat för intellektuell ödmjuk, villighet att erkänna sina fel och att bry sig om sin omgivning.

Om du har gjort många intressanta och utmärkande saker i ditt liv så är det positivt för din googleyness.

“Googleyness är en avspegling av din personlighet och innehåller ett antal beståndsdelar. Hur lätt är du att komma överens med?” säger Kevin Miller.

Michael Brandt som hade olika roller på sökjätten under två års tid vittnar om att det läggs stor vikt på personlighet och social kompetens.

“Du blir inkastad i nya saker hela tiden för det finns så många produkter och områden som går in i varandra. Därför krävs det att du är bra på att interagera med olika människor i olika roller”, säger han.

3. “Berätta en gång när...”


Nate Smith som gått igenom APM-programmet tipsar om att tänka igenom de frågor som intervjuaren troligen kommer att ställa samt tänka ut smarta frågor till intervjuaren. Kanske ingen rocket science men sökjätten verkar lägga extra stor vikt på detta.

“En fras som ofta används för att bedöma din googleyness är ‘tell me a time when’ (berätta en gång när), till exempel hur du tog dig igenom en motgång”, säger Nate Smith och tillägger att det såklart kan handla om både personliga och yrkesmässiga problem.

4. Undvik slätstrukna svar


Falon Fatemi som är vd för AI-bolaget Node.io började sin karriär på Google som 19-åring och lämnade bolaget sju år senare, då ingick hon i Youtube-teamet. Hon råder den som vill ha jobb på techjätten att inte vara så försiktig i sina svar.

“Intervjuteamet letar efter kreativitet och insikt i vad som motiverar dig. Att ge dem ytliga svar kommer inte att vara till din fördel,” säger hon.

När hon själv blev intervjuad var en av frågorna: “Om du kunde leva i en annan tidsperiod – dåtid eller framtid – vad skulle du välja?”

“Vad de egentligen letade efter var människor som kunde ge något sorts unikt svar. Jag tror att mitt svar var att jag hade älskat att leva i 60-talets San Francisco och uppleva Haight-Ashbury-eran”, säger hon.

5. Ha åsikter om produkterna


Om din potentiella tjänst går ut på att arbeta med konsumentprodukter så är det så klart smart att i förväg sätta sig in i hur de fungerar.

“Vad gillar du med produkten och vad kan bli bättre med den? De vill se att du har granskat den kritiskt och har mer än en flyktig förståelse”, säger Azhar Hashem, tidigare marknadschef för Google fiber.

Problemlösning är också en viktig kompetens för Google-anställda. När Michael Brandt var på anställningsintervju fick han till sin förvåning frågan om hur många användningsområden en trafikkon har.

Efter att han började brainstorma insåg han att det faktiskt finns många svar utöver att dirigera trafik. Allt från att organisera fotbollsmatcher och fylla det med frosting och dekorera en jättestor tårta.

Läs mer