Breakit - “Här är ingredienserna som krävs för att bli framgångsrik”
Elin Helander. Foto: Pressbild.

“Här är ingredienserna som krävs för att bli framgångsrik”

Elin Helander
Elin Helander
13 sep 2017, kl 19:11

Har du ställt dig frågan vad som gör att vissa människor lyckas bättre än andra? Forskning visar att framgångsrika människor skiljer sig från andra och att vi kan lära oss av dem, skriver Elin Helander i en krönika.

Vad som menas med framgång ser olika ut beroende på vad man sysslar med. Men en definition är att tillhöra de bästa inom sitt område och att nå uppsatta mål. Men vad är det då som avgör om man lyckas bli bland de bästa eller inte? Kanske handlar det om tur, att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle, eller om talang och intelligens.

Dessa faktorer är onekligen en hjälp på vägen, men det finns samtidigt gott om smarta och talangfulla människor som aldrig lyckas nå sina mål och bli framgångsrika. Och vice versa – bara för att du inte råkar vara den vassaste kniven i lådan betyder det inte att du aldrig kan bli framgångsrik.

Självförtroende är en annan viktig faktor. Enligt en undersökning av den ideella stiftelsen Ewing Marion Foundation är hela 91 procent av entreprenörer säkra på att deras företag kommer vara lönsamma inom 12 månader. Att tro på det man gör är såklart viktigt, men det räcker långt ifrån hela vägen.

Vad är det då för ingrediens som behövs för att nå långt?

Forskare ställde sig samma fråga och undersökte om framgångsrika människor har något gemensamt och i sådana fall vad. Och kanske det viktigaste av allt, vad kan vi lära av dem för att själva öka våra chanser att lyckas?

Det de hittade var något som har kommit att kallas för grit. Grit är ett personlighetsdrag som handlar om hur bra man är på att fokuserat jobba mot mål som ligger långt in i framtiden. Har du mycket grit betyder det att du är bra på att hålla dig fokuserad och inte distraheras av nya intressen. Det betyder också att du jobbar på fastän du stöter på motgångar på vägen.

Hög grit återfinns hos framgångsrika människor.

För vem lyckas på första försöket, eller ens de första försöken? Vår folkkäre Ingvar Kamprad tampades med IKEA ett bra tag i motvind innan det lossnade. Isabella Löwengrip är idag en framgångsrik entreprenör men har under årens lopp gjort flera satsningar som hon har behövt lägga ned. Men ingen av dem gav upp. De lärde sig av sina misstag, gjorde justeringar och fortsatte.

Personer med hög grit är mer benägna att söka utmaningar de på förhand inte vet om de kommer klara av. Detta leder till att de lär sig mer och utvecklas snabbare än andra som föredrar att göra det de redan är bra på.

Men hur lyckas man då bli en sådan person?

Att ha grit betyder inte bara att du orkar kämpa på i motgång utan också att du tror på din egen förmåga att kunna lära dig det som krävs för att du ska nå dina mål, fastän du ibland misslyckas.

Och just den här sista delen är speciellt intressant, för forskare har upptäckt att folk är olika bra på att hantera misslyckanden. Och att huruvida man är bra på att hantera det eller ej är en avgörande faktor för karriären.

Vissa ser misslyckanden som ett kvitto på att det de gör är för svårt och att de saknar förmåga att klara av det. Andra ser misslyckanden som ett kvitto på att de ansträngde sig för lite och att de nästa gång behöver göra något annorlunda eller anstränga sig mer för att lyckas. Forskare beskriver det som ett statiskt respektive växande mindset.

Genom att kopiera formeln kan vi själv öka våra chanser att bli framgångsrika inom just vårt område:

 

  • Se på dina förmågor som förändringsbara och inte som statiska.

  • Se misslyckanden som ett kvitto på att du behöver göra någonting annorlunda nästa gång, inte att du saknar det som krävs.

  • Sök utmaningar. Säg även ja till saker du på förhand inte vet om du kommer klara.

  • Var fokuserad på ditt mål och håll fast vid det trots distraktioner.


Elin Helander    

Har en fil kand i psykologi och en master i kognitiv neurovetenskap från Amsterdams universitet. Hon arbetar som forskningsansvarig på fintechbolaget Dreams och har grundat Moneymind – ett initiativ för att utbilda och forska på hur beteenden och ekonomi hänger ihop. Aktuell med boken Hjärnkoll på pengarna. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel