1995 var året svenskar över hela landet blev globetrotters – utan att resa sig från soffan.
Det svenska äventyrsspelet Backpacker tog spelaren på ett peka/klicka-äventyr genom hela världen. Resan går Göteborg–Göteborg.
I november lanserades en nyversion av spelet för mobilen och fick på bara några månader 150.000 nedladdningar i Sverige. Än så länge finns spelet bara i Norden, Australien, Kanada och Irland och ges ut av framgångsbolaget Mag interactive, som även utvecklat och gett ut Ruzzle och Wordbrain. Men bakom själva utvecklingen av Backpacker ligger Alingsåsbolaget Weareqiwii interactive.
Just nu förbereder bolaget för en notering på Aktietorget och en kapitalrunda på dryga 13 miljoner kronor, för att kunna trycka gasen i botten med Backpacker och utveckling av nya titlar.
I emissionen har en rad olika privatpersoner åtagit sig att teckna aktier för 8 miljoner kronor.
Största ägare i bolaget är entreprenören och affärsängeln Özkan Ego med strax över 20 procent av ägandet.
Bolaget värderas till 34 miljoner kronor, före kapitaltillskottet. Under de första 7 månaderna 2017 omsatte bolaget 4,6 miljoner kronor. Då stod spelet Backpacker för 90 procent av omsättningen.
Noteringsdagen är beräknad till 30 oktober.