Sök

Richmond & Finch ska erövra hela världen med sina mobilskal

Richmond & FinchMobiltelefonerMode

Mats Wikström. Foto: Richmond & Finch

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

En lösning för trasiga vindrutor mynnade ut i ett företag som säljer mobilskal.
I år satsar snabbväxaren Richmond & Finch på att dubbla omsättningen till 60 miljoner kronor.
"Vi vill erövra hela världen", säger grundaren Mats Wikström.

Från biluthyrningsfirma till trendiga mobilskal som omsatte över 30 miljoner kronor förra året. Den resan kunde entreprenören Mats Wikström inte förutspå när han först började leta lösningar för skadade vindrutor på bilar. 

Historien tar sin början 2010 då Mats Wikström sålde biluthyrningstjänsten Sixt Sverige. Vid det laget hade han upptäckt ett transparent material som han trodde skulle fungera perfekt för att skydda bilrutor.

Lösningen för vindrutorna var däremot inte lönsam – monteringsprocessen var för dyr.

Samtidigt hade det visat sig att materialet, en liknande teknik som den som används för visir på motorcykelhjälmar, även fungerade utmärkt som skärmskydd för mobiltelefoner.

"Då började vi fundera och slog på miniräknaren, kan vi enbart göra skärmskydd istället? Det var en mycket bättre kalkyl på det, och på så sätt föddes Racing Shield AB", berättar Mats Wikström.

Med "vi" syftar han på Richard Sins som han driver bolaget tillsammans med sedan 2013. Duon har dock främst gjort sig ett namn genom varumärket Richmond & Finch.

Efter att ha börjat tillverka skärmskydden noterade entreprenörerna att det inte fanns någon stark aktör som skapade moderiktiga mobilskal. På den vägen föddes Richmond & Finch för två år sedan, som profilerar sig som ett lyxigare mobilskal. 

"Vi pratade med mycket folk i branschen, modefolk och stylister, om vad trenderna var. Utöver färg och mönster skapade vi den karakteristiska designen, metalboarden över skalets nedre kant i kombination med ringen runt kamerahålet, som vi tagit patent på och som är vårt signum", förklarar Mats Wikström.

Mobilskalen finns i dag i 50-länder genom partners och återförsäljare, exempelvis en pop up-butik i lyxgallerian Harvey Nichols i Hong Kong samt NK i Stockholm.

Omsättningen har ökat med 400 procent två år i rad och under 2016 omsatte bolaget 33 miljoner kronor och gjorde en vinst på 4,5 miljoner kronor. I dagsläget kommer majoriteten av intäkterna från den fysiska handeln. 

Nu siktar bolaget och de 12 anställda, de flesta i Uppsala, på ett lugnare år och "ska bara dubbla omsättningen", enligt Mats Wikström.  

"Det krävs en hel del rutiner och processer som måste finnas på plats globalt för att expansionen skall gå så smidigt och snabbt som möjligt, och detta har vi under 2017 lagt på plats."

Modeikoner och influencers har varit en nyckelfaktor för att få skalen att flyga. Mats Wikström är extra stolt över samarbetet med modebloggaren Kenza som först kom till Richmond & Finch som kund. 

"Förutom hårt arbete handlar det om en timing i allt vi gör, och det här är inte den första entreprenörsresan vi gör. Vi var exempelvis inte först med marmorskal, men jag vågar säga att vi var dem som gjorde dem inne genom sociala medier". 

Vilka som handlar skalen är tydligt. Enligt Mats Wikström är Apple-användare mycket mer benägna att köpa moderiktiga skal än android-användarna. 

Själv känner han ingen oro för att behoven av mobilskal ska minska – han spår istället att efterfrågan kommer att öka. 

"Mycket för att folk börjat dressa sin telefon och tycker det är kul att ha ett snyggt skal. Vi ser även på siffror i branschen att det är en ökning för mobilskal i framtiden, men det är en väldigt tuff bransch". 

Norden har hittills varit den stora hemmamarknaden, men andra marknader är nu på väg att gå om.

"Vi vill erövra hela världen", säger grundaren med ett skratt. 

Läs mer