Breakit - The Great Wild tar in miljonkapital – nu fortsätter jakten på jägare

The Great Wild tar in miljonkapital – nu fortsätter jakten på jägare

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
25 jun 2015, kl 06:30

Det svenska bolaget The Great Wild vill bli ett Airbnb för jägare. Nu har bolaget stängt en finansieringsrunda på 2,2 miljoner kronor.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
25 jun 2015, kl 06:30

Det har hunnit gå 18 månader sedan det svenska bolaget The Great Wild lanserade sin jaktsajt, som idag är en av Nordens största jaktsidor med runt 30 000 - 50 000 besökare varje månad.

Nu är bolaget, eller jaktklubben som de själva kallar sig, redo att ta nästa steg.

Efter att ha stängt en såddrunda på 2,2 miljoner kronor ska bolaget nu lansera en ny app, där tanken är att jägare och markägare ska kunna hyra ut jaktmarker till andra jägare. 

”Vi vill förändra sättet jägare organiserar sig i slutna jaktlag och istället öppna upp för mer variation. Idag arrenderar många jaktlag mark där de jagar, vilket gör att man alltid jagar på samma plats med samma folk. Men det vill vi förändra”, säger Johan Eldh, vd och grundare av The Great Wild.

”Jakten tar mycket tid och därför vill vi göra det enklare att kunna jaga med de närmsta vännerna, inte bara de man råkat hamna i samma jaktlag med."

Johan Eldh berättar att idén är inspirerad av boendedelningssajten Airbnb och att tips har hämtats från den svenska fiskecommunityn Fishbrain, som nyligen nådde 1 miljon aktiva användare. 

”För att det här ska lyckas behövs transparens kring hur bra jakten är i ett visst område och tillit mellan markägaren eller jaktlaget som står som arrangör och de gästande jägarna. Eftersom det har med vapen att göra vill man veta att personen koll på vapensäkerheten och har en förnuftig inställning till etisk jakt”, säger Johan Eldh.

”Så till skillnad från Airbnb har vi en del sociala funktioner. Vi är en jaktklubb helt enkelt."

Kapitaltillskottet på 2,2 miljoner kronor leds av riskkapitalbolaget Slättö Venture Capital. Pengarna kommer framför allt användas till att utveckla tjänsten, som lanseras i höst och bevisa affärsmodellen som bygger på provision från genomförda bokningar.

Därefter väntar vidare expandering.

”I Sverige har vi någonstans mellan 300 000 och 500 000 jägare och globalt sett har vi 45 miljoner personer som angett att de är jägare på Facebook. Det är en enorm marknad.”

Är de konservativa jägarna och markägarna redo för den här typen av tjänst?

”Ja, det tror vi. Det kan man ju såklart inte veta med säkerhet, men det har skett väldigt mycket förändringar i jakten de senaste 5-10 åren, där jakten har seglat upp som ersättningen för golf. Det har blivit den där hobbyn man bör hålla på med och det har lockat en helt ny typ av människor till jakten. Personer som ofta bor i storstäder, gör karriär och även gruppen kvinnor som jagar växer enormt starkt."'

"Responsen vi har fått är överväldigande positiv.”

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel