Sök

Svenska spelgurus bakom Stugan – nu ska nästa Minecraft byggas

KingRovioCandy Crush

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Åtta veckor, elva nationaliteter, femton blivande datorspel – och kanske ett nytt Minecraft. På tisdagen invigdes spelprojektet Stugan, som backas upp av en rad tunga personer från branschen.

Röda hus med vita knutar, strålande sol – och en massa datorer.

Den svenska idyllen utanför Borlänge, där det nya spelutvecklarprojektet Stugan under gårdagen invigdes, lever helt klart upp till sitt namn.

Vi på Breakit har tidigare kunnat rapportera att spelprojektet Stugan lockat till sig en rad spännande namn – både sett till profiler som backar upp projektet och bolag som har antagits till det två månader långa acceleratorprogrammet.

En av dessa är initiativtagaren Oskar Burman.

”När jag gjorde mitt första kommersiella spel satt jag i en stuga på landet med de som jag gjorde spelet tillsammans med. Det är någonting som har levt i mig länge”, säger han när jag träffar honom utanför Stugan.

Oskar Burman sitter i solen utanför en av de många stugorna vid sjön. Till vardags är han chef för det finska spelbolaget Rovios svenska verksamhet. Den här dagen är han däremot någon form av allt-i-allo som ser till att saker och ting flyter på som de ska.

Tillsammans med branschkollegan Tommy Palm, som var med och utvecklade det svenska spelbolaget Kings kassako Candy Crush Saga, började han för över ett år sedan planera projektet.

”Tommy hade också en idé om att samla folk på landet och ge dem möjlighet att fokusera på utvecklandet av sitt spel och sin idé. Så vi bestämde oss för att prova konceptet", säger Oskar Burman.

Under de kommande åtta veckorna kommer därför 23 spelutvecklare från 11 länder sitta tillsammans i stugor utanför Borlänge och skriva kod. Allt från datorspel om rymdprinsessor på äventyr i rymden till beroendeframkallande pusselspel för mobilen.

”Deltagarna får allting gratis, tack vare våra generösa donatorer”, säger Oskar Burman.

Bland finansiärerna återfinns en hel drös toppnamn från spelindustrin, bland annat Fredrik Wester på Paradox Interactive, Alexander Ekwall, som nyligen lämnat spelbolaget King för att starta upp eget spelbolag, Peter Levin, tidigare på Palm Vision, Karl-Magnus Troedsson på Dice, Christofer Sundberg på Avalanche Studios samt Daniel Kaplan.

Projektet har även lockat till sig namnkunniga mentorer som ska coacha och föreläsa. Bland dem märks bland andra Minecrafts chefsutvecklare Jens ”Jeb” Bergensten och Paul Bragiel, entreprenör som bland annat var tidig investerare i taxiappen Uber.

Exakt hur mycket pengar som privatpersonerna bakom Stugan har stoppat in i projektet är inte offentliggjort - men det är i miljonklassen. Även statliga Vinnova sponsrar projektet med 500.000 kronor. Lokalerna står Falun Kommun och Trafikverket för.

Alla ni som är involverade i det här - är ni alla gamla polare?

”Lite så är det. Spelsverige är inte så stort och vi som har jobbat några år i branschen känner varandra. Man springer på varandra på mässor och vissa har jobbat på samma bolag. Så absolut, folk känner varandra”, säger Oskar Burman.

För att få delta i Stugan, ett namn som är taget från det första svenska kommersiella spelet som gavs ut 1986, måste man ha blivit handplockad av arrangörerna. Ansökningarna började trilla in redan i vintras och av de 15 deltagarlagen kommer bara två från Sverige.

”Vi hade kunnat fylla stugorna fem-tio gånger om. Vi nådde ut bra internationellt men i Sverige var det inte lika många som skrev om oss. Det kan ha att göra med att det här är någonting väldigt unikt internationellt. Att åka ut i en skog och jobba med en grej i två månader, många mil till civilisationen, var någonting folk gick igång på", säger Oskar Burman.

Att de två månaderna kommer att spenderas i just Borlänge är däremot en slump. 

”De andra kommunerna hade inte riktigt samma möjlighet att backa upp som Falun hade. Men många förstod ändå vad vi vill åstadkomma och svenska spelundret pratar många väldigt mycket om nu. Det är klart att det hjälper, och vi som arrangerar det här har många år bakom oss. Så namnen hjälpte så klart.”

Tommy Palm, som numera driver den nystartade virutal reality-spelbyrån Resolution Games, menar att det finns ett värde i att anordna projektet utanför Stockholm.

"Techhotspots måste inte vara i städerna. Det tas ofta för givet, men vi vill visa att vi kan skapa en intressant hub här ute", säger han.

Varför gör du det här?

”Jag har ju blivit väldigt framgångsrik med datorspel och jag kände att det har var ett väldigt roligt sätt att ge tillbaka till en industri som är fantastiskt kreativ och rolig att jobba i. Vi identifierade att det finns ett gap mellan att man kommer ut från skolan och innan man startar sitt första företag eller tar sitt första jobb i spelindustrin."

Han har själv besökt liknande arrangemang och menar att det finns ett stort värde.

”Jag har varit på en del skojiga events, bland annat ett i norra Finland i ett mentalsjukhus med tre meters snö, där man jobbar tillsammans med andra speldesigners. Det är extremt inspirerande att träffa duktiga människor och bolla sina grejer vidare. Det stämde bra med det som Oskar hade tänkt på, så då började vi förbereda årets omgång ordentligt", säger Tommy Palm.

Du säger årets omgång. Det ska alltså bli fler?

”Ja. Tanken är att vi ska köra det här årligen."

LÄS MER: "Här är deltagarna som lyckats vinna en plats i Stugan"

Läs mer