Sök

Stardoll-avknoppningen Clique byter vd – storägaren Mattias Miksche tar över

StardollClique

Mattias Miksche och videobloggaren Therese Lindgren Foto: Skärmdump, press och TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Second hand-appen Clique petar sin vd Mona Landh, kan Breakit avslöja.
”Vi ser över vår strategi”, säger storägaren Mattias Miksche.

När Clique lanserades med hjälp av videobloggaren och medieprofilen Therese Lindgren förra våren var planerna aggressiva. Den svenska appen skulle bli ”en ledande marknadsplatsen för secondhand-mode i världen” deklarerade den då nytillträdde vdn Mona Landh.

Men nu har hon själv petats från vd-posten och bolagets affärsmodell ska göras om. Huvudägaren, entreprenören Mattias Miksche, tar över som vd. Han skriver i ett meddelande till Breakit:

”Vi ser över vår strategi och i den fasen har jag tagit över vd-rollen. Den nuvarande strategin behöver skruvas på”.

Han vill inte svara på några följdfrågor utan uppger att ”det finns inte så mycket att berätta”.

Breakit kunde i mars förra året berätta om Mattias Miksches planer att knoppa av en del av spelbolaget Stardoll för att dra igång det som idag är Clique. När Clique lanserades hade Mattias Miksche plöjt ner cirka 10 miljoner kronor i appen och bolaget hade totalt sju anställda.

Mattias Miksche brottas också med ekonomiska utmaningar i ägarbolaget Glorious games group. Han köpte förra året ut de andra ägarna från Stardoll och idag ligger spelsajtens verksamhet i Glorious games group. Stardoll var tidigare en stor succé och omsatte 2012 hela 200 miljoner kronor med 22 miljoner användare i månaden.

Men Stardoll missade helt skiftet från dator till mobila plattformar och de senaste åren har omsättningen fallit kraftigt. Det är orsaken till att Mattias Miksche i början av 2016 köpte ut de andra ägarna och numera är han majoritetsägare i Stardolls ägarbolag. Men verksamheten har alltså fortsatta utmaningar. Av årsredovisningen för 2016 framgår att omsättningen föll från 80,2 miljoner kronor till 50,2 miljoner kronor. Samtidigt skrevs förlusten till hela 37,6 miljoner kronor. En delförklaring till den stora förlusten är att utvecklingskostnader från tidigare år dragits mot resultatet vilket ökat förlusten med 13 miljoner kronor.

Har du inte redan gjort det så måste du läsa den fascinerande storyn om hur Stardoll gick från att vara Stockholms hetaste techbolag till – vad de är idag.

Läs mer