Sök

Flygande "bilar" på väg att bli verklighet: "Ni kommer att se den i Stockholm"

Lilium Aviation

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Är det här framtidens transportmedel?

Dagens transportstystem är inte trasigt – men det skulle kunna fungerade bättre, konstaterade Daniel Wiegand från en scen under Sthlm Tech Fest idag.

Han har grundat företaget Lilium Aviation som utvecklar futuristiska flygplan som ska kunna starta och landa helt vertikalt. Målsättningen är att skapa en snabbare, tystare och miljövänligare lösning är dagens fordon.  

Nothvolts Peter Carlsson var den som intervjuade Lilium-grundaren. Carlsson förklarade att Niklas Zennström tidigare bett honom att titta på konceptet och grundarna från München – som sade sig ha en exceptionell produkt för flygande fordon. 

”Det här är galet, var det första jag tänkte", sade Peter Carlsson från scenen.

När Peter Carlsson träffade teamet tänkte han däremot annorlunda, och Zennström kom senare att investera 100 miljoner kronor genom Atomico. 

Daniel Wiegand förklarar att Lilium vill förändra världen, kommunikationen och sättet vi reser på idag. Lilium Aviation är grundat av ingenjörer och doktorander från universitetet I München.

"Vi lägger miljoner på att förändra transportsystemet, men reser inte snabbare", konstaterar Daniel Wiegand. 

I april visade man upp sin första fullskaliga prototyp som genomförde en flygning. Med den nuvarande tekniken kan fordonen komma upp i en hastighet om 300 km/h, men grundaren spår att det framöver kan röra sig om 1000 km/h i framtiden.  

”Det var ett av det största stegen för företaget, det visar att det vi räknade på faktiskt fungerar", säger Daniel Wiegand. 

Styrkan med lösningen är att den är betydligt mer energieffektiv än vanliga fordon och 4-5 gånger snabbare än en bil. Visionen är fordonet bland annat ska kunna användas som en flyg-taxi som kan delas av flera personer. 

Några flygningar med människor har ännu inte skett, främst för att det kräver omfattande säkerhetsåtgärder och certifikering. 

Liliums plan behöver nödvändigtvis inte användas i innerstan, något som skulle kräva en mängd landningsplattor. Daniel Wiegand ser istället möjligheter inom city-flygplatser och cross-city flygningar. 

När ser vi den i Stockholm? 

"Det är fortfarande down the road, men ni kommer att se den".

Läs mer