Virtuell verklighet är sedan ett par år tillbaka ett ämne som dyker upp på i princip varenda techkonferens. Samtidigt har intresset från konsumenter varit ljummet.
Ett problem är att det fortfarande saknas tillräckligt bra innehåll på de olika VR-plattformarna för att det ska vara värt att köpa headseten.
Nu hoppas HTC Vive, som leds av svenske Rikard Steiber, ha tagit fram en lösning på det problemet.
I ett nytt initiativ ska bolaget dela ut gratis headset till några av Sveriges främsta acceleratorer, som bland annat Sup46, Niklas Adalberths Norrsken och VR Sweden i Malmö.
Tanken är att de olika acceleratorerna ska kunna erbjuda teststationer för sina bolag, partners och olika evenemang. En del av dealen är dessutom att stationerna ska göras tillgängliga för nätverket Women in tech, som Rikard Steiber varit med och startat, minst en dag i månaden.
Huruvida detta får fler svenskar att börja utveckla innehåll för VR – och om det får fler att köpa VR-headset – återstår att se.