Sök

H&M snickrar på egen "Daniel Wellington-klon"

H&M

H&M:s vd Karl-Johan Persson. Foto: TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

E-handelsmodellen att bara sälja en enda produkt via sociala medier har blivit en enorm succé. Så stor succé att Sveriges tyngsta modebolag nu filar på en egen satsning i samma stil, enligt uppgift till Breakit.

En gång i tiden såg utbudet på alla e-handelsbutiker ut ungefär som i vanliga butiker. Det vill säga: Det fanns jeans, några tröjor, kanske en jacka och så förstås strumpor och underkläder – hela klabbet.

Men de senaste åren har en rad digitala butiker ploppat upp som svampar ur jorden med en helt annan, i vissa fall extremt framgångsrik, modell: Att bara sälja en enda produkt, med hjälp av bloggare och kändisar på Instagram.

Ett par exempel:


Modellen har nu dragit till sig klädgiganten H&M:s uppmärksamhet.

Enligt uppgift till Breakit har H&M sjösatt ett hemligt projekt för att skapa enprodukts-varumärken som utnyttjar influencers och sociala medier för att växa.

Projektet är i en relativt långt gången fas, men kan fortfarande försenas eller skrotas – helt enkelt eftersom stora bolag har en tendens att ta lång tid på sig med nylanseringar, enligt Breakits uppgiftslämnare.

Planen är att lansera flera nya, fristående varumärken som ska kunna utnyttja H&M:s befintliga produktionsapparat för kläder.

Det vill säga: Fabriken som redan producerar kjolar (eller mössor, eller strumpor) i Kina ska också kunna leverera till enprodukts-varumärkena, enligt Breakits källor.

Uppgifterna ligger i linje med vad modejättens vd Karl-Johan Persson sa till Nyhetsbyrån Direkt i förra veckan:

"Vi kommer att lansera ett nytt varumärke nästa år och vi tittar på fler", sa han då i en längre intervju med nyhetsbyrån.

H&M:s utmaningar inom e-handeln är en ständig snackis bland gräddan av det svenska näringslivet. På den viktigaste marknaden Tyskland möter familjen Perssons bolag knivskarp konkurrens från bland andra det tyska e-handelsundret Zalando.

Samtidigt har H&M haft stora problem med sina egna digitala lösningar, vilket vd:n Karl-Johan Persson nu hoppas rätta till med flera nya satsningar, bland annat test av hemleverans på en timme.

Vi pratar mer om det här i senaste avsnittet Breakits podcast, som publicerades på torsdagen – denna vecka som e-handelsspecial.

Vill du få stenkoll på de nya trenderna inom e-handel och retail tech? Välkommen på Breakits nya konferens Retail tech Stockholm 2017!

Läs mer