Skånsk superkamera har satt sitt fokus – tar in 13 miljoner kronor

Breakit - Skånsk superkamera har satt sitt fokus – tar in 13 miljoner kronor

Jon Mauno Pettersson

Nyhetschef

Ett digitalt öga som håller koll på hur du rör dig. Nu tar Modcam in 13 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Spintop Ventures samt en rad tunga affärsänglar.

Oroa er inte – det digitala ögat kommer inte att analysera allt du gör i din vardag och använda det mot dig som en del av en större konspiration.

Det skånska bolaget Modcam har "bara" tagit fram en teknik som gör det möjligt att analysera människors rörelsemönster.

”Det är en sensor som med hjälp av en kombination av hårdvara, mjukvara och en molnlösning kan tolka och analysera bilder, utan att skicka hela videoströmmar. Det handlar om samma typ av data som onlinebutiker använder sig av idag, bara att det nu kan ske i fysiska butiker och kontor”, säger Modcams vd Andreas Nordgren.

Det skånska bolaget har tidigare tagit in 10 miljoner kronor i kapital från grundarna och en rad externa investerare. Nu kan vi berätta att bolaget även har stängt en runda på ytterligare 13 miljoner kronor.

Pengarna kommer bland annat från riskkapitalbolaget Spintop Ventures, som sedan tidigare har databasföretaget MariaDB, distributionsnätverket Sprinkle och DJ-tjänsten Pacemaker i sin bolagsportfölj. Även kameraföretaget Axis tidigare vice vd Anders Laurin är med och pumpar in pengar.

I kapitalrundan återfinns även privatinvesterarna Johan Lenander, Bert Nordberg, Ludvig Linge och bolagets medgrundare Karl-Anders Johansson.

”Det är helt klart ett väldigt starkt team där många har bakgrund inom bolag som gamla TAT, Sony Mobile och Ericsson”, säger Andreas Nordgren.

Modcam planerar att inleda produktionen av sina kamerasensorer i nästa vecka.

Bolaget har dock redan idag produkter pilotprodukter uppsatta i shoppingcenter och kontorsbyggnader runt om i Sverige, Europa och Asien.

”Det finns oerhört många användningsområden, men vi har sett att det finns väldigt stora möjligheter i butiksmiljö där man vill förstå kundbeteende. Hur kunder beter sig i fysik butik, var de stannar, hur många som går in (är saker man vill veta). På en sajt vet alla redan detta, men för fysiska butiker har det varit en blind fläck. Det är ett område där vi ser att det finns mycket som vi kan göra”, säger Andreas Nordgren.

Målsättningen är dock större än bara rörelser i butiker och kontor.

”Det finns stora möjligheter med att bygga ekosystem av produkter som pratar med varandra och genererar data. För att ta tillvara på möjligheterna har vi tagit in människor med bakgrund från både kamera, bildbehandling och internet of things", säger Modcam-vd:n.

Vad säger kameraövervakningslagen om er produkt?

”Vi har kollat på den och bett våra jurister titta på det. Men eftersom vi inte skickar någon bild från kameran så är det lugnt. Kameralagen är för personlig integritet, men så länge det bara är siffror, och inga bilder, som går ur produkten så ska det inte vara något problem. Det ska prövas rättsligt såklart, men om man läser lagtexten och applicerar logiken i vår produkt så som vi definerat den så ska det inte behövas några kameratillstånd".

I samband med kapitalanskaffningen möblerar bolaget även om i styrelsen, med Johan Lenander som ny styrelseordförande. Han får sällskap i styrelsen av Fredrik Hedlund, Jan-Erik Solem och Finn Persson. 

Läs fler artiklar
LÄS MER