Är detta Sveriges kaxigaste startup? ”Vi ska nå unicorn-nivå i första halvlek”

Breakit - Är detta Sveriges kaxigaste startup? ”Vi ska nå unicorn-nivå i första halvlek”
Rufus Lidman, grundare av AIAR. Foto: Pressbild.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Ny teknik spås revolutionera vårt lärande. AIAR är den svenska startupen som siktar på världsherravälde.
Men de har en bra bit kvar.
”Vårt kortsiktiga mål är att knocka Google”, säger grundaren Rufus Lidman.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Ed-tech, som det ofta kallas, är en av de hetare nischerna när det kommer till techbolag. Ta den svenska skolan som exempel. Många lärosäten har precis börjat med att laborera med digitala genvägar till bättre inlärning.

En kartläggning som nätverket Edtech Sweden släppte tidigare i år slog dock fast att branschen växer långsamt. Investerarna saknar bland annat potentialen till massiv skalbarhet. Ett succébolag inom ed-tech måste kunna bli globalt, eftersom den svenska marknaden anses vara för liten. Att ge sig på det etablerade skolsystemet är också något som kommer att ta tid.

Den färska svenska startupen AIAR gör samma analys.

”Det finns bara plats för ett par-tre stora giganter. Vi vill bli den dominerande plattformen för allt lärande i världen, och vi har tillräckligt under huven för att kunna säga det med stål i blicken”, säger grundaren Rufus Lidman och fortsätter:

"Det vi gör är att hoppa hage över hela den byråkratiska trögrörliga apparaten, för att istället gå direkt på konsumenterna".

Som journalist är det svårt att svälja uttalanden om global dominans från ett helt nytt bolag. Och ur Rufus Lidmans mun kommer de i parti och minut.

”Vi ska bli ett unicornbolag i första halvlek”, säger han och spänner blicken i mig.

Chansen att lyckas på den nivån är närmast mikroskopisk. Samtidigt har svenska Spotify visat att det går att bli störst i världen (även om bolaget som bekant går med förlust).

Så varför sitter en svensk, relativt okänd entreprenör, och fyrar av oneliners om världsherravälde?

Första målet: Knocka Google

Rufus Lidman har ett förflutet inom den digitala marknadsföringsvärlden. Han har bland annat varit vd för en digitalbyrå. De senaste åren har han jobbat som digital rådgivare på branschorganisationen Sveriges Annonsörer. Hans främsta uppgift har varit att utbilda reklamköpare, någots som ofta sker via fysiska möten.

Det var så idéen till AIAR föddes: Varför sitta och upprepa samma sak gång på gång, när digitala utbildningsverktyg kan funka minst lika bra?

Tidigare i år släppte AIAR sin första produkt. Det är en app, kallad Digital Markering Pro, som utlovar användarna en snabb väg till kompetensutveckling.

Nyss passerades en milstolpe. Appen har nu fått 100.000 nedladdningar till Android, och i dagsläget har den runt 30.000 aktiva användare.

”Vi är näst störst i världen i kategorin. Bara Google primer är större. Vårt kortsiktiga mål är att knocka Google från förstaplatsen innan året är slut”, säger Rufus Lidman.

Andra målet: Bli störst i världen

Att den första produkten, som är gratis att använda, handlar just om digital marknadsföring föll sig naturligt, i och med grundarens bakgrund. Han jobbar kvar på Sveriges Annonsörer, som också har ett samarbete med AIAR.

Men den nuvarande användarbasen kan liknas vid försökskaniner.

Målet är att samla in data om hur vi lär oss – och skapa en plattform som kan användas för all typ av utbildning. Den grundläggande tanken är att människor behöver lära sig nya saker under hela livet, snarare än att luta sig mot den utbildning vi genomgår som unga.

”Vi vill bli störst i världen och skapa en plattform för allt typ av lärande”, säger Rufus Lidman.

Bolagsnamnet innehåller två nyckelförkortningar: AI (artificiell intelligens) och AR (augumented reality).

AI ska användas för att kunna individanpassa plattformen och AR ska i framtiden användas för att göra lärandet mer effektivt.

”Allt är gratis nu i dagsläget, medan vi lär oss av datan. Vi vill in i detta blixtsnabbt och ta kategoriledarskap – allt handlar om tid. Så fort vi börjar att tjäna pengar kommer folk att kopiera oss, därför är det viktigt för oss ha data för att lära känna varenda individ och agilt testa olika AI-baserade features för personalisering", säger Rufus Lidman.

Hittills har bolaget tagit in 9 miljoner kronor i riskkapital. Målet är att stänga en betydligt större runda i en nära framtid.

Bland de befintliga investerarna finns bland andra Stefan Bergström och Mattias Hanssons investeringsbolag Milky Way Cap samt it-entreprenören Magnus Larsson. I ägarbilden finns även Kunskapsskolan, Kent Sander och Johan Göterfelt.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel