Sök

Saknar den svenska rabattsajten Let's Deal sin storkonkurrent Groupon?

Let's deal

Fredrik Dobber, vd på Let's deal. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Tillväxten för rabattsajten Let's Deal har stannat av – bland annat som ett resultat av att storkonkurrenten Groupon valt att lämna Sverige.
"När vi var två stora aktörer på marknaden så drev vi segmentet gemensamt", säger Anders Dahlberg, marknadschef på Let's Deal.

För snart två år sedan hade Let’s deal all anledning att jubla. Storkonkurrenten Groupon valde då att dra sig tillbaka från Sverige och Let’s deal hade gått segrande ur en mångårig strid på sin hemmamarknad.

Under grundaren Alexander Hars ledning hade försäljningen dessutom ökat med över 50 procent per år fram till 2015. När Groupon till slut valde att stänga ner i Sverge var det öppet mål för att ta ännu fler marknadsandelar – ännu snabbare.

Men riktigt så har det inte blivit. Bolagets tillväxt tvärstannade.

Nu visar Lets deals senaste årsredovisning att även 2016 gick trögare än under Groupon-åren. Nettoomsättningen ökade med endast 3 procent – från 129 miljoner kronor till 134 miljoner kronor. Vinsten ökade samtidigt från 20 miljoner till 21 miljoner kronor.

Exakt varför tillväxten har stannat av är svårt att svara på, enligt bolaget.

"Givetvis var det så att Groupon hade en del erbjudanden som vi inte hade inom de olika kategorierna men också när vi var två stora aktörer på marknaden så drev vi segmentet gemensamt i Skandinavien. Under 2016 hade vi inte draghjälp av Groupon i den delen", skriver Anders Dahlberg, marknadschef på Let's deal, i ett mejl till Breakit, och fortsätter:

"Men man ser nu hur fler och fler "vanliga retailers såsom XXL använder begreppet deals i sina kampanjer så det är helt klart på uppgång igen och efterfrågan på "deals" ökar. Konsumentmarknaden blir mer och mer driven av erbjudanden och rabatter helt enkelt och konkurrensen om kunderna har ju därmed hårdnat, framför allt inom produkter."

Men det finns ljuspunkter också. Bolaget är inne i en expansiv fas på produktsidan. Tidigare har Let’s deal erbjudit resor, restaurangbesök och olika prylar till rabatterade priser.

“Vi har under året utvecklat vårt koncept ytterligare med b.la många erbjudanden tillsammans med dagligvaruhandeln, allt i från Ben & Jerry, Grandiosa och Lantchips. Vi har också lanserat produkter under eget varumärke”, skriver Fredrik Dobber, vd på Let’s deal, i ett mejl till Breakit.

Samtidigt expanderade man under fjolåret till Finland. Där har man gjort investeringar på ungefär 7 miljoner kronor. Trots det står vinsten kvar på drygt 20 miljoner kronor.

“Resultatmässigt gör vi ett riktigt starkt 2016 med en ökning på drygt 30% mellan åren för den svenska verksamheten”, skriver Fredrik Dobber och fortsätter:

“Vi fortsätter vår satsning i Finland, vi är nu lite drygt 1 år på den marknaden. Vi har dubblat säljstyrkan och ökat trycket på marknadssidan för att växa oss lika starka även där.  Offerilla som är en duktig lokal konkurrent knappar vi in på för varje dag som går, innan sommaren var vi på samma nivå trafikmässigt. Konkurrens är vi väldigt vana vid efter 5 års fajt med Groupon och det triggar oss att ständigt bli bättre.”

Läs mer