Breakit - Caroline Björkman: “Jag drog soffor åt höger och vänster”
Caroline Björkman, operativ chef på Furniturebox. Foto: Press.

Caroline Björkman: “Jag drog soffor åt höger och vänster”

Sara Lindmark
Sara Lindmark
27 aug 2017, kl 08:22

Caroline Björkman är operativ chef på e-handlaren Furniturebox och älskar att förvandla kostnader till intäkter. Hennes tempo är ibland så högt att glasögonen immar igen och soppåsen åker med till jobbet.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
27 aug 2017, kl 08:22

Vad gör företaget du jobbar på?
Vi säljer snygga och prisvärda möbler, främst på nätet, i Sverige, Norge, Danmark och Finland, men även i butiker runt om i Sverige”.

Beskriv dig själv som ledare med fem ord.
Resultatinriktad, strukturerad, engagerad, prestigelös och kanske lite för snabb till handling ibland”.

Vad har varit din största utmaning hittills?
Att få hela leveranskedjan från tillverkning, lager, transport, försäljning och kundservice att jobba med kunden i fokus. Och att öppna våra fysiska butiker med kort varsel. Två veckor och sen ska dörrarna slås upp, då är det bara att kavla upp ärmarna! Nu i vintras startade vi även vårt egna åkeri, ett område som låg helt utanför min radar. Jag fick googla ord som ”bakgavellyft” för att förstå vad jag skulle beställa in för typ av lastbilar. Nu är jag så inne i det att jag till och med har truckkort!

Vilka företagsledare inspireras du INTE av?
Fat cats och såna som inte förstår att resultaten byggs av människor. Underskatta aldrig din personal, du är ingenting utan dina medarbetare”.

Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du tog jobb på Furniturebox?
Egentligen ingenting. Det tog mig 1,5 år att gå till Furniturebox från mobiloperatören Tre, där jag trivdes väldigt bra i rollen som försäljningschef, så jag gjorde min research. Det skulle väl vara att jag trodde jag skulle få uppleva mer av möblerna, vilket är mitt största intresse, men insåg efter att inte ha sett en soffa på flera veckor att det var e-handel och logistik jag sysslade med. Jag brukar än idag gå ner till vår fotostudio ibland bara för att provsitta en nyinkommen fåtölj och påminna mig om vilken bransch jag är i”.

Vad är det sämsta rådet du har fått som ledare?
Att allt ska gå fort. Jag behöver snarare motsatt råd, att ta det lite piano. Det har hänt att jag fått imma på glasögonen för att jag varit för uppeldad! Det är en stor skillnad på att göra saker fort och att göra dem effektivt. Att hålla tempo är viktigt, men är det något jag lärt mig under åren så är det att ett grundligt förarbete inte ska underskattas”.

Vad är den mest lyckade förändringen du genomfört och varför funkade det?
“När jag kom till Furniturebox var ett av mina uppdrag att skapa en säljande organisation. Det första jag gjorde var att kategorisera alla samtal som kom in till kundservice för att identifiera de som hade störst sannolikhet att leda till försäljning.

Därefter styrde jag om dem till ett eget team bestående av de mest orädda kundservicemedarbetarna. Jag införde försäljningsmål, utmanade dem mot vår dåvarande enda butik – och på en månad ökade försäljningen i kundservice från 400.000 kronor till 2,3 miljoner. Sen tillsatte jag en kundservicechef med bakgrund inom försäljning.

2016 stod kundservice för 25 miljoner av bolagets omsättning. På liknande sätt gjorde jag om i butiksledet och nu säljer till och med våra chaufförer. Jag älskar att omvandla kostnadsavdelningar till intäktsdrivande avdelningar!”

… och den minst lyckade?
“När jag fick panik över att en av våra butiker inte höll budget och jag åkte dit själv, började möblera om och drog soffor åt höger och vänster. Butikschefen bara tittade på mig och himlade med ögonen. Min ommöblering ledde snarare till minskad försäljning då resultatet blev att säljarna fick ägna onödig tid åt att städa upp efter mig…”

Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?
“Jag byter chef och tar över själv tills jag hittat rätt person. Funkar det inte med nya chefen erkänner jag mig besegrad. Men det ska mycket till för att jag ska ge mig. ”Allt sitter i huvudet” – det är min grundinställning”.

Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?
“För mig är inga beslut direkt svåra, jag tänker alltid ‘Vad är bäst för verksamheten? Gör det. Punkt.’ Det är såklart tuffare att ta beslut om omorganisationer där personal påverkas, men det får aldrig vara en dealbreaker. Når vi inte målen så måste jag agera, då får inte känslorna styra”.

Hur reagerar du på negativ stress och när hände det senast?
“Min negativa stress baserar sig mest på oro. Jag kan vakna svettig klockan 3 på natten för att jag drömt att vi prissatt någon produkt fel och börjar scrolla igenom utemöblerna. Ofta prioriterar jag även bort att äta för att vinna tid, jag är mycket tacksam över gratisbananerna på kontoret! Jag kan nog bli aningen disträ också, det hände senast i morse när jag råkade få med mig soppåsen till jobbet. Jag glömde slänga den på vägen så den ligger fortfarande i bakluckan..."

Scenario: 2017 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?
“Ingenting, jag amorterar av på lånen. Möjligtvis att jag köper något jag kan sälja till samma värde igen om några år. Jag avskyr att lägga pengar på förbrukningsvaror. Jag är till och med för snål för att gå till frisören. När det är dags tar jag kökssaxen, vänder huvudet upp och ner och kapar av en bit. Sen tänker jag att jag sparat in 1.000 kronor på en klippning och för över pengarna till sparkontot. Jag har ändå bara håret i en bulle, som hårt arbetande morsa har man inte tid att fixa lockarna”.

Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?
Vi dansar lagerdansen eller kundservicedansen! Det är två danser jag koreograferat ihop som vi kör för att peppa igång dagen eller bara är glada. Även de introverta älskar dem – oftast i alla fall…”

Vad oroar du dig mest för i jobbet?
Att kunderna inte ska få sina saker i tid. Jag får på riktigt ont i magen om vi skulle vara sena med en leverans. Som inredningsgalning kan jag verkligen relatera”.

Vad är den största utmaningen framåt för er?
“Att växa på alla plan samtidigt som kunderna ska bli ännu nöjdare. Det är inte alltid den lättaste ekvationen, men vi kommer att fixa det med hjälp av medarbetarnas fantastiska engagemang och stödet från våra nya ägare Bygghemma”.

Vad gör du om tio år?
Då har jag, vår vd Anders Wallstedt, och hela vårt fantastiska team tagit över möbelvärlden ännu mer! Men generellt tänker jag i ettårsplaner, inte tioårsplaner. Jag är en sån där som åker till skogen i Dalarna och är tyst en vecka för att komma hem och ha en helt annan bild av vad jag vill göra av mitt liv. Så tiden får utvisa."

Vem skulle du vilja se i en sån här intervju – och vad vill du veta?
Gayan Knutsson som tillsammans med sin man driver kursgården Baravara vid Siljan. Hon är en stor förebild för mig som har förändrat mitt liv väldigt mycket”.

Transparens: Caroline är syster till Camilla Björkman som är Breakits affärsutvecklingschef. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel