Suavoo lanserar i Stockholm – tar skönhetssalongen hem till dig

Breakit - Suavoo lanserar i Stockholm – tar skönhetssalongen hem till dig
"Vi kommer att ta in mer kapital för vår expansion", säger Linda Absberg, grundare av Suavoo.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Jetshop-grundarens nya startup Suavoo vill ta skönhetssalongen hem till dig. Nu lanserar bolaget sin tjänst i Sverige.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Ibland vill man snygga till sig – men ack så jobbigt det kan vara att lämna hemmets trygga vrå.

Den svenska startupen Suavoo vill lösa dilemmat genom en app där du kan beställa exempelvis hår- och makeuptjänster hem till dig.

Bolaget grundades förra året av Linda Absberg tillsammans med Christian Zanders, som bland annat tidigare har grundat e-handelsplattformen Jetshop.

Efter att förra året ha lanserat sin tjänst i Los Angeles aktiverar Suavoo nu sin app i Stockholm. Att tjänsten kommer att locka svenskarna är grundaren Linda Absberg övertygad om. 

”Det tror jag definitivt. Testar man på beauty on demand ser man hur bekvämt det är", säger Linda Absberg som berättar att marknaden exploderat i USA samt att gensvaret varit väldigt positivt. 

”Hade vi börjat i Sverige hade vi inte fått den erfarenhet vi har nu, vi har fått mycket strukturkapital kring vad som fungerar för en global expansion”. 

I dagsläget är över 150 stylister kopplade till appen, större delen av dem i USA. Genom appen registrerar du dina uppgifter och bokar den tjänst och stylist du vill ha, exempelvis en håruppsättning eller manikyr, och stylisten kommer sedan till den plats du befinner dig på. 

Linda Absberg avslöjar att Suavoo planerar att ta in mer kapital. Den här gången siktar man på en större nyemission än den senaste rundan, då tre miljoner kronor togs in från Wellstreet. 

"Vi kommer att ta in mer kapital för vår expansion och för vår fortsatta lansering i Los Angeles". 

För stunden finns inga planer på att rulla ut tjänsten i fler svenska städer. Fokus ligger på Stockholm samtidigt som man blickar mot den europeiska marknaden och fortsatt expansion i Los Angeles. 

Linda Absberg pekar på större städer som Paris, Rom och Milano som aktuella alternativ. 

"Vi är nu en av de få globala beauty on-
demandföretagen i världen. Med utrullningen i Sverige ska vi bevisa att produkten klarar av att finnas på två olika kontinenter", säger Linda Absberg.  

Christian Zanders Jetshop såldes förra året i en affär på kring 150 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER