Leder du andra? Här är 7 tecken på att du är en grymt bra chef

Breakit - Leder du andra? Här är 7 tecken på att du är en grymt bra chef

En viktig del i att lyckas med din startup är ledarskapet. Så hur bra levererar du egentligen? Här är sju tecken på att du är en bra chef.

Som chef i startup-världen förväntas man kunna leda skarpa talanger i en konkurrensutsatt och snabbrörlig bransch. Inte helt lätt – för att lyckas krävs att du är lyhörd, tydlig och närvarande. Marina Åman, 2:e vice ordförande på Unionen, delar här med sig av sina erfarenheter kring vad som gör en riktigt bra chef.

1. Du prioriterar individuell utveckling

En modern chef är inte en auktoritär figur som drar alla över en kam. Det är i dag viktigare än någonsin att se individen för att främja dennes unika drivkraft och kompetens.

”En viktig roll som chef är att låta varje medarbetare växa, utvecklas och prova nya saker. Därför är det viktigt med kompetensutveckling både för anställda och för chefer”, säger Marina Åman.

2. Du erbjuder ett meningsfullt jobb

Dagens unga ställer allt större krav på att arbetet upplevs som meningsfullt, inte minst inom startup-världen. Att brinna för det man tror på behöver inte begränsas till fritiden.

”I dag vill man se hur ens jobb bidrar till helheten. Som chef behöver du därför hitta vad som driver just den här individen. Det är lätt att tänka att en bra lön är tillräckligt, men vi drivs av många andra saker. Våga ta reda på vilka.”

3. Du belönar den som gör ett bra jobb

I en tid av konstant bekräftelsejakt behövs en chef som kan se sina anställda, uppmärksamma goda arbetsinsatser och kompensera på ett korrekt sätt. Själva bekräftelsen räcker långt.

”Äras den som äras bör. Det behöver inte handla om högre lön, utan ibland räcker det med att bli ordentligt sedd och uppmuntrad för att känna att det man gör är meningsfullt. Det kan också handla om att belönas genom att anförtros mer ansvar och tuffare utmaningar.”

4. Du vågar leda i motgång

Alla verksamheter går upp och ner, inte minst en startup som kanske precis kommit ut på marknaden. Som anställd är man känslig för hemliga möten, bistra miner, upprörda telefonsamtal och nedskärningar. Då gäller det som chef att vara så öppen och tydlig man bara kan.

”En bra chef är väl rustad för svåra tider och ser till att ta ledning även när det blåser, säger Marina Åman. ”Då är det extra viktigt att kunna stötta, coacha och hjälpa sina anställda att komma vidare. Genom att våga fatta tuffa beslut och stå för dem kan man förhoppningsvis undvika en hel del ohälsosam stress och osäkerhet.”

5. Du uppmuntrar strukturerad flexibilitet

Flexibla arbetstider blir allt vanligare, och med techbolagens framfart finns det inget som tyder på att den utvecklingen kommer att avta. Flexibiliteten är frestande på många sätt, men kräver samtidigt tydliga ramar från chefshåll. Att släppa arbetstiderna helt fria riskerar att skapa en gränslös och förvirrad tillvaro där vissa jobbar dygnet runt medan andra har svårt att upprätthålla disciplinen.

”De flesta av våra medlemmar vill ha flexibla arbetstider, och för detta krävs tydlighet, säger Marina Åman. ”Se först till att definiera vad flexibilitet är för er och prata om vilka förväntningar som finns på exempelvis tillgänglighet.”

6. Du delegerar med rätt förutsättningar

Det är en klassisk mellanchefsfälla: att få allt mer ansvar och press, utan att ha tillräckliga resurser för att göra ett bra jobb. Resultatet blir att ingen blir nöjd, och stressnivåerna skjuter i höjden.

”Som chef ska du anställa bra personer och våga lita på dem. Se till att undvika detaljstyrning – du ska vara expert på att leda människor som är experter på annat. Men ansvar måste alltid komma med rimliga förutsättningar. Annars skapar det bara en osund miljö.”

7. Du ser till att ni har roligt på jobbet

Det är en sliten klyscha, men att ha roligt på jobbet gör att man som medarbetare kan förbli lojal mot sin arbetsplats även i de mest turbulenta tider. Marina Åman poängterar dock att det inte handlar om att vara någon sorts karaktär ur tv-serien The Office.

”Det handlar snarare om en inställning. Som anställd ska det inte behöva kännas att man måste gå till jobbet – det ska kännas att man vill gå till jobbet för att man tycker att det är kul. Som chef gäller det att fundera på hur man kan bidra till detta på bästa sätt, och till att börja med måste man nog själv tycka att ledarskapet är roligt i sig.”

Det här är en sponsrad artikel från Unionen som guidar Breakits läsare i vad som gäller kring allt från semester- till lönefrågor. Unionen är det största tjänstemannafacket i Sverige och i världen med över 640 000 medlemmar. Unionen finns i både industri- och tjänstesektor i de flesta branscher i det privata näringslivet. Läs mer här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER