Det finns bara ett sätt att garantera att du inte blir blåst på Facebook

Breakit - Det finns bara ett sätt att garantera att du inte blir blåst på Facebook

Breakits mediereporter Erik Wisterberg ger handfasta tips. Foto: Breakit samt TT.

Erik Wisterberg

Reporter

Breakits mediereporter Erik Wisterberg kommer med ett handfast råd.

Så har det hänt igen. Ännu en gång visar sig siffror från giganten Facebook vara minst sagt tveksamma.

Tidigare har det varit videovisningar som varit kraftigt uppblåsta. I dag kunde Breakit avslöja att Facebooks påstådda potentiella räckvidd i vissa målgrupper överstiger 100 procent.

I målgruppen 15-24 år utlovar Facebook att man via deras plattform kan nå 1,5 miljoner människor som bor i Sverige. Kruxet är att det bara bor 1,16 miljoner människor i den ålderskategorin i Sverige. 

”De är framtagna för att uppskatta hur många personer i ett givet område som har möjlighet att se en annons som ett företag funderar på att köra", kommenterar Facebook.

Men diskrepensen kritiseras ändå hårt.

När man köper kampanjer på Facebook betalar man i vissa fall för just räckvidd (antalet personer som nås av en annnons). Sedan hösten 2016 har det avslöjats inte mindre än 10 fall där Facebooks egna siffror har visat sig vara fel.

I detta fall finns ännu ingen indikation på att annonsörer fått betala för räckvidd som inte har levererats. Men går det att lita på Facebooks siffror? Det är den stora frågan. Och hur säkerställer du att du inte blir blåst?

För startups är frågan brännande aktuell. Många nystartade bolag ser reklam på Facebook och sökordsannonsering på Google som enkla och snabba sätt att nå ut.

Gott så.

En enkel anledning till att många väljer dessa kanaler är att de faktiskt fungerar. 

Via Google kan du nå just dem som precis söker efter produkter eller tjänster som din. På Facebook kan du via nätverkets nästan obehagligt stora databas över allt dess användare någonsin gjort skräddarsy målgrupper efter ålder, geografisk plats och intressen.

Mätbarheten är ljusår bättre än vid till exempel tidningsannonser. Men du är fortfarande utelämnad till deras egna siffror. Om du betalar för räckvidd och Facebook säger att du har nått 100.000 människor så är det mycket svårt att faktiskt veta om det stämmer.

Det finns bara ett sätt att garantera att du inte blir blåst när du köper Facebookreklam – det fina är att det är ganska enkelt. Mitt råd är att bara betala för sådant som du (eller en byråpartner) kan mäta, utanför Facebooks plattform.

Betalar du för klick, ja då kan du via ditt webbanalysverktyg kontrollera att de klick som Facebook redovisar stämmer överens med trafiken till din sajt.

Betalar du däremot för räckvidd, eller videovisningar för den delen, får du helt enkelt lita på att Facebooks siffror verkligen stämmer.

Men sett till alla de mätfel som har uppdagats finns skäl att så långt som möjligt undvika detta alternativ.

Läs fler artiklar
LÄS MER