Sök

Kostym eller luvtröja? Här är bästa plaggen när du pitchar

PitchKläderInvesterare

Foto: Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Investerare och entreprenörer tipsar om plaggen som hjälper dig att landa riskkapitalet.

Säg det med kläderna, brukar det ju heta. Financial times (artikel bakom betalvägg) har försökt reda ut vilka plagg som hjälper – eller stjälper – dig på pitchmötet.

Vi har kokat ned råden i några punkter:

1. Skippa slips och kostym

Suranga Chandratillake, partner på Balderton Capital i London:

“Varje vecka möter jag folk i allt från t-shirts till kostym, men kombinationen kostym och slips är ovanligt. Att presentera sig för en VC-investerare är inte samma sak som att gå på jobbintervju. När du blir intervjuad hos en bank bedömer de om de kan ställa dig framför en klient. Men en entreprenör bygger ett bolag och det kan de göra i sin pyjamas“.

2. Klä dig i något bekvämt

Suranga Chandratillake minns en entreprenör som pitchade sitt spelbolag iförd en två storlekar för liten kostym – “uppenbart obekväm”.

Han minns också en kvinna som hela tiden satt och drog i remmarna på sin hoodie.

“Först trodde jag att hon var nervös men det visade sig att hon helt enkelt inte var van att klä sig i hoodies”.

3. Klä dig som kunden


Bill Reichert, chef vid Garage Technology Ventures i Silicon Valley, anser att det bästa garderobsvalet är något som passar in både bland potentiella kunder och investerare.

“Hur skulle du klä dig om du mötte en grupp kunder? Om du bygger ett VR-spel skulle du förmodligen ha en cool t-shirt med din logga. Säljer du företagsmjukvara kanske du klär dig i trenchcoat eller kostym”.

Klädvalet har också med personlighet och ålder att göra, enligt Bill Reichert.

“En ung spelprogrammerare i kostym känns inte alls förtroendeingivande. Och en gammal människa som kommer hit i t-shirt och jeans gör bara ont att titta på”.

4. Använd dina egna produkter


Simon Menashy, partner på Londonbaserade MMC Ventures tipsar om att klä sig i sin egen produkt.

“Ta på dig dina egna kläder eller smycken om du driver en sådan startup. Jag har sagt nej en gång för att personen inte bar sin egen produkt – även om det inte var den enda anledningen”.

5. Stick ut med rolig accessoar

Pip Jamieson, grundare av det kreativa yrkesnätverket The Dots, håller med om att klädseln är viktig. Hennes bästa tips är att ta på sig något utmärkande.

“Jag bär riktigt stora, svarta glasögon vilket innebär att personer associerar dem med mig och känner igen mig direkt”.

Damien Lee, grundare av Mr Lee’s Noodles, är inne på samma spår. Själv väljer han ett par knallgula skor.

Läs mer