Här är H&M:s nya techinvestering – satsar på skånska Pinmeto

Breakit - Här är H&M:s nya techinvestering – satsar på skånska Pinmeto

Pinmetos grundarkvartett. Foto: press samt TT

Jonas de Lange

Reporter

Skånska startupen laddar för internationell expansion med ny tungviktare bakom sig.

H&M-koncernen har genom dotterbolaget H&M Co Labs investerat i Pinmeto. Det handlar om en kapitalrunda på totalt 5 miljoner kronor där även de två affärsänglarna Mårten Öbrink och Anders Berglund deltar.

Det är långt ifrån klädjätten H&M:s första techinvestering. Bolaget har bland annat satsat tungt på rabattappen Wrapp och second hand-tjänsten Sellpy.

Även superbloggaren Kenza Zouitens modestartup Ivyrevel backas av H&M.

Nu har klädgiganten alltså valt att satsa på skånska Pinmeto.

Startupbolaget har utvecklat en mjukvara som ska hjälpa stora butikskedjor att förbättra sina fysiska butikers digitala närvaro. Tanken är att göra varje enskild butik över hela världen sökbar, oavsett vilken sökapp eller socialt medie en konsument använder sig av.

“I vårt system kan man till exempel skriva en gemensam Facebookpost för alla sina butiker. Sedan går den ut på varje enskild butiks Facebooksida med lokala namn, öppettider och adresser”, berättar Daniel Melkersson, vd och medgrundare av Pinmeto.

Pinmeto har sedan tidigare med sig Axel Johnson-koncernen och spelmiljardären Lars Wingefors på investerarlistan. Under åren har bolaget tagit in ungefär 15 miljoner kronor.

“Det här var inte en kapitalrunda vi gjorde för pengarna utan för att få in just de här investerarna. Vi hoppas kunna lära oss mycket om vad en global detaljhandelskedja har för behov av att få in H&M. Mårten Öbrink har följt oss sedan dag ett när vi startade på Minc (En av Malmös startupinkubatorer, där Öbrink tidigare varit vd). Vi är jätteglada över att ha med honom och Anders för att de är just i Malmö”, säger Daniel Melkersson.

Det nya kapitalet ska användas för att ta bolaget till kassaflödespositivitet på den svenska marknaden. Sedan väntar en global expansion.

“Nu ska vi bygga klart vårt case i Sverige så vi i lugn och ro kan göra nästa nyemission utan att känna oss stressade. Det har jag märkt både hos vänner och mig själv att det inte blir bra när man får panik för att pengarna ska ta slut. Vi bygger säljorganisationen för att gå in på fler marknader. Nästa år går vi ut globalt”, säger Daniel Melkersson.

Bolaget har idag ungefär 75 kunder med 12.000 olika butiker. I år hoppas bolaget på att nå en omsättning på ungefär 10 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER