Sök

Facebooks huvudvärk – fler yngre spås överge plattformen

MetaSociala medier

Facebooks Mark Zuckerberg. Foto: AP Photo/Nam Y. Huh.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Fler ungdomar än väntat kommer att lämna Facebook för Instagram och Snapchat, spår en ny studie.

Börjar de yngre användarna att tröttna på Facebook? Det lutar åt det eftersom tonåringar lämnar plattformen snabbare än förväntat, enligt en ny studie. 

Det är analysföretaget eMarketer som presenterat en ny studie där man tittat på amerikanska ungdomars användning av sociala medier. 

I USA beräknas Facebooks användarbas i åldrarna 12-17 år minska med 3,4 procent i år, skriver Recode. 

Här är det värt att notera att det är första gången som analysföretaget spår en minskad användning i någon av åldersgrupperna. 

Enligt eMarketer kommer även tillväxten av användare i åldrarna 18-24 år att gå långsammare än man tidigare förväntat sig.

Analysföretaget skriver att man sänkt sina användaruppskattningar för Facebook, men har inte förklarar närmare hur de tidigare uppskattningarna såg ut.  

Säkert är i alla fall att ett tapp i yngre användare riskerar att slå hårt mot Facebook. Så vart tar de vägen om de inte är på Facebook?

Det är bland annat Snapchat som stjäl användare, som eMarketer tror kommer vara större än både Facebook och Instagram i de aktuella åldersgrupperna vid slutet av året. 

Snapchat uppskattas växa med över 19 procent under 2017 i åldersgruppen 18-24 år. 

Det är dock inte helt kolsvart för Facebook – sociala mediejätten äger även Instagram som förväntas öka antalet användare i åldrarna 12-17 med närmare 9 procent under året. 

"Både Instagram och Snapchat har nått framgång med den här gruppen eftersom de är mer inriktade på hur de kommunicerar – genom att använda visuellt innehåll", säger eMarketers analytiker Oscar Orozco. 

Det är inte första gången det pratas om att Facebook har problem att locka yngre användare. I en rapport för fyra år sedan hintade företaget om att antalet yngre användare minskade.

Efter det har Facebooks totala användarsbas dock ökat med över 800 miljoner månatliga användare. Men visst finns det oro för att Facebook kan tappa bland nästa generations internetranvändare, som utgör en viktig målgrupp för annonsörerna, konstaterar Recode. 

Läs mer