Så går det för Fredrika Gullfots alger: "Vår strategi ligger fast"

Breakit - Så går det för Fredrika Gullfots alger: "Vår strategi ligger fast"

Frerika Gullfot, grundare och vd på Simris Alg.

Towe Boström

Reporter

Simris Algs blygsamma omsättning växer, visar färska siffror.
"Vår strategi ligger fast, och fokus ligger fortsatt på affärer och att bygga upp försäljningen", säger vd:n Fredrika Gullfot.

Företaget Simris Alg, som grundades 2011 av Fredrika Gullfot, har skapat ett Omega-3-tillskott av odlade alger. Målsättningen är att bromsa in utfiskningen och byta ut fiskolja mot algolja i livsmedel.

Nu visar den färska delårsrapporten hur det går för Simris Alg.

Under andra kvartalet omsatte bolaget 185.000 kronor, att jämföra med motsvarande period förra året då bolaget sålde för 147.000 kronor.

Resultatet före skatt landade i sin tur på minus 5,1 miljoner kronor, jämfört med 4,3 miljoner kronor samma period året innan. 

"Vår strategi ligger fast, och fokus ligger fortsatt på affärer och att bygga upp försäljningen", säger vd:n Fredrika Gullfot i en kommentar. 

Det var i slutet av juli som Simris Algs grundare Fredrika Gullfot åter igen gick in som vd i bolaget. I och med detta lämnade tidigare vd:n Jonas Regnér posten efter bara några månader. 

”Vi har tillsammans kommit fram till att det är det absolut bästa för bolaget att jag går tillbaka som vd,” kommenterar Fredrika Gullfot då. 

I intervjun med Breakit flaggade hon då för att försäljningen inte gått som förväntat, samt att Simrig Algs produkter väntade godkännande enligt EU:s förordning om nya livsmedel.

I augusti kom ett stort genombrott för bolaget när The Food Safety Authority of Ireland (FSAI) meddelade att man anser att omega3-produkterna uppfyller EU:s kriterier enligt förordningen om nya livsmedel.

Det innebär att övriga medlemsländer kan lämna synpunkter inom två månader och därefter kan ett godkännande utfärdas.  

"Utlåtandet är nu inlämnat till EU-kommissionen och vi väntar det formella beslutet i oktober. Därmed kan vi äntligen börja sälja våra produkter i hela EU, inklusive Sverige. Fokus ligger nu vid att teckna fler avtal med strategiska partners och utveckla försäljningen, i Sverige, på utvalda internationella marknader, och förstås online", skriver Fredrika Gullfot i delårsrapporten. 

Läs fler artiklar
LÄS MER