Sök

Så ska Google hjälpa tidningar att ta betalt på nätet

Google

Google har stor makt över våra internetvanor. Foto: Mark Schiefelbein

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Kan detta vara journalistikens räddning i den digitala världen?

Google uppges jobba med nya verktyg som ska hjälpa nyhetsorganisationer med att sälja fler prenumerationer, skriver Wall Street Journal.

Enligt uppgift ser IT-jätten bland annat över sin policy ”first-click-free”, som gör det möjligt att genom Googles sökmotor få fram vissa artiklar som kräver en prenumeration – något som i praktien sätter betalväggar ur spel.

Källor med insyn uppgav att Google kan välja att minska antalet gratisartiklar som användare kan komma åt från tre om dagen.

Dessutom har Google börjat dela med sig av data om vilka användare som är mer sannolika att köpa en prenumeration samt sitt betalningssystem på nätet för prenumerationer, enligt uppgiftslämnarna.

Google uppges testa samtliga av de nya verktygen tillsammans med New York Times och Financial Times.

Googles åtgärder kommer efter att bolaget kunnat sälja mycket reklam på nätet. Detta har delvis berott på nyhetsorganisationer som lockat till sig trafik till nätet. De i sin tur har inte kunnat dra nytta av reklamen utan istället främst kunnat förlita sig på prenumerationer.

Förra månaden meddelade News Media Alliance som representerar cirka 2.000 organisationer att man vill förhandla med bolag som Google och Facebook om att de ska börja erbjuda mer stöd inom digital prenumeration och delning av intäkter och kunddata.

Läs mer