Sök

Hundar! Pizza! Svartvit konst! Här är Klarnas nya look

Klarnabygga varumärke

Klarnas nya grafiska identitet vill bryta med den klassiska bankvärlden. Foton: Klarna

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Efter mycket surr och snack i branschen är den till sist här: Betalbolaget Klarnas nya grafiska identitet.

Startup-bolaget Klarna har vuxit upp och blivit storbolag, och till och med fått banklicens. 

Inför bolagets nya storoffensiv på bankmarknaden har Klarna under våren snickrat på en helt ny design, som blev en snackis efter att en rosa (!) testversion av den nya loggan läckte ut.

Nu är den nya formen klar, vilket e-handel.se också har rapporterat om. 

Klarna beskriver själva satsningen på följande vis:

"Vi samlade några av planetens vassaste designers och frågade dem hur det skulle se ut om Klarna var ett äkta livsstilsvarumärke. Det faktum att de flesta skulle tycka att det var omöjligt för en bank gör det bara mer spännande", skriver bolaget på sin sajt. 

Så hur blev det då? Här är några exempel på hur Klarna vill framstå med den nya grafiska identiteten:

Loggan byts ut

Den klassiskt finans-blå loggan byts ut mot en modernare variant som är svartvit i sitt standard-utförande, men som e-handlarna kan få i nästan vilken färg de vill. Till exempel rosa.

Betalningen är så smoooth att Klarna stavar med tre o

För att symbolisera hur "smoooth" kundupplevelsen är så har Klarna tagit PR-bilder på len hundpäls och efterrätter i form av gelé som är väldigt lätt att skära igenom.

Delbetalning = pizza

Delbetalning symboliseras av en pizza-slice enligt devisen "slice it", det vill säga "dela upp den". 

Sebastian Siemiatkowski poserar som modell på konstutställning

Den här nya svartvita PR-bilden andas mer fotoutställning än bank-vd, om man säger så.

"Så, varför är det här viktigt?", kanske en del frågar sig.

Jo, Klarnas nya grafiska identitet ger en fingervisning om vad bolaget vill med banksatsningen: Att nå ut till konsumenter, företrädesvis yngre personer.

Bolaget är idag i allt väsentligt en tjänst som riktar sig till företag, främst e-handlare. Då funkar det fint med en stram grafisk identitet som signalerar trygghet först och främst.

Men om bolaget vill bli Europas nya, hippa bank för konsumenter kan det finnas en poäng med ett varumärke som andas just "nytt, smidigt och fräscht" snarare än "tryggt och tråkigt".

LÄS MER: "Konsten att byta logga är bland det svåraste som finns"

Sugen att få ännu bättre koll på e-handel? Spana in vår konferens i ämnet!

Läs mer