Sök

Världskändisarna hyllade hennes pryl – men investerarna nobbade

LookbackMutewatch

Foto: Sara Lindh

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Mai-Li Hammargrens vibrerande klocka Mutewatch såg ut att bli en världssuccé. Men finansieringen uteblev och förra året likviderades bolaget. Nu är hon tillbaka med ett nytt passionsprojekt.

När vi träffar Mai-Li Hammargren på Knackeriet, ett co-working space i Gamla stan, har det gått tre veckor sedan hon och övriga teamet bakom Lookback lanserade den nya livestreamingtjänsten Unicorns. 

Företaget grundades 2013 av Nevyn Bengtsson, Jonatan Littke och Carl Littke. Kort sammanfattat är det ett verktyg för utvecklare som vill ha feedback på sin produkt. Mai-Li Hammargren kom med i teamet i november förra året. På Lookback har man inga titlar, utan alla är entreprenörer. Hennes styrka är dock storytelling.  

”Inför lanseringen av Unicorns jobbade jag 28 timmar i sträck utan att lämna skärmen. Mina kollegor kallade mig för maskin, men jag såg i alla fall till att ta ledigt fyra dagar förra veckan. Det låter så stort när man säger det, men jag vill förändra världen och göra den till ett bättre ställe”, säger Mai-Li Hammargren. 

Hon blev internationellt uppmärksammad med bolaget Mutewatch som hon grundade 2008 tillsammans med Oscar Ritzén Praglowski och Gustav Hammargren. Idén föddes våren 2007 då hon och dåvarande pojkvännen hade olika dygnsrytm. Han var filmfotograf och jobbade sena pass vilket innebar att han varje morgon väcktes av Mai-Lis väckarklocka.

”I samband med det såg jag en tävling som gick ut på att lösa ett vardagsproblem. Då kom jag på det här med vibrerande armband. Det är roligt att vi alltså var åtta år före Apple som släppte sin första wearable nu i vår”.

Vid den här tidpunkten var hon 20 år och student på Handelshögskolan. Samtidigt försökte Sofia Bendz som då var global marknadsdirektör för Spotify, rekrytera henne till musikbolaget.

”Jag kände att det skulle vara fantastisk att jobba i en startup, men jag ville verkligen få den här kompetensen av att grunda något eget. Och jag lyckades knyta till mig alla topp-profiler, allt från ingenjörer till designers, som också ville joina min dröm”, säger Mai-Li Hammargren. 

Sagt och gjort, i augusti 2010 lanserade Mutewatch sin första produkt - en tyst och vibrerande armbandsklocka. Tajmingen tycktes vara rätt, klockan vann flera prestigefulla designpriser, hajpades i internationell press och Mai-Li Hammargren prydde omslaget på Veckans affärer under temat ”Generation global” - möt Sveriges 50 nya världsstjärnor. 

Den bärbara teknikprylen sågs på kändisars handleder - först modeskaparen Karl Lagerfeld och Applegrundaren Steve Wozniak - senare Lady Gaga, Rihanna och Swedish House Mafia. Trots det här så ville ingen gå in med tillräckligt med pengar i Mutewatch och bolaget var under lång tid underkapitaliserat. Mai-Li Hammargren är övertygad om att en 20-årig man hade haft betydligt lättare att få in kapital.

”Ja, absolut. De investerare som till slut stoppade in symboliska summor sa till mig ’ta det inte personligt men vi vet mer än dig’. Jag var lite ledsen över det för jag kände att ingen tog mig seriöst, men samtidigt har det blivit mitt stora kall att skapa förändring och inte hållas tillbaka”, säger hon.

Förra året tog Mai-Li och hennes två medgrundare beslutet att likvidera Mutewatch. Hon bär fortfarande klockan varje dag, fan-mejlen trillar in med jämna mellanrum och hon säger att det är ett varumärke som ligger på is och alltid finns någonstans i bakhuvudet på både henne och Oscar.

”Det var rätt beslut som vi tog att lägga ned, även om det var tufft. Min pappa är buddhist och meditation var jätteviktigt för mig under den perioden. Samtidigt är Mutewatch inte ett bolag utan ett barn som alltid kommer finnas där”. 

Mai-Li Hammargren växte upp i Uppsala med en pappa som alltså var buddhist och Tai-Chi-lärare medan mamman var diakonissa i Svenska kyrkan. Både hon och hennes tre bröder har alltid haft ett driv att prestera bra vad gäller utbildning och jobb. Men kraven har - i varje fall i Mai-Lis fall - alltid kommit från henne själv. 

”Våra föräldrar har varit väldigt altruistiska och i vårt hem har alla känslor varit välkomna  vilket jag tror att jag haft stor behållning av. Min pappa har alltid sagt att alla känslor bär på information. Om du kan se stress på det sättet tror jag att du kan lära dig mycket”, säger Mai-Li Hammargren.

Föräldrarna behövde heller aldrig tjata. Mai-Li Hammargren älskade skolan och gick ut gymnasiet med MVG i varenda ämne. Efter studenten flyttade hon till Tyskland ett halvår för att plugga tyska. När hon kom hem förklarar hon att det tog ”ungefär fyra timmar” innan hon blev uttråkad och hörde av sig till Academic Work. Dagen därpå började hon på en Sony-butik i Stockholm.

”Där blev jag ansvarig för att sälja mp3-spelarna. Efter fem dagar kom min chef och frågade ’vad gör du med kunderna - för det går väldigt bra’. Det visade sig att jag sålt 229 spelare jämfört med 25 fem dagar innan. Då förstod jag kraften i den privata marknaden och bestämde mig för att börja på Handels”.

Trots att hon har dubbla masterutbildningar i marknadsföring och internationella managementprogrammet CEMS, är pengar inte något som intresserar henne. 

”Det är inte min drivkraft. Jag är en passionerad nörd som älskar innovation, för det är just det som kan förändra världen”.

Vissa människor har en energi som aldrig verkar ta slut och Mai-Li Hammargren är definitivt en sådan. Dagen innan vi ses har hon gått en modevisning för Gudrun Sjödén och säger att hon ser sådana jobb som lite av en hobby.

”Det är som en konstform för mig, man träffar så många intressanta och spännande människor. Även löpning är något som är viktigt för mig, när jag var yngre tävlade jag mycket i friidrott, långlopp var det som jag var bra på”. 

Om några dagar åker Mai-Li Hammargren tillbaka till USA igen, där hon och halva Lookback-teamet har sin bas sedan i mars. Huvudkontoret ligger i Mountain View i Silicon Valley med behagligt avstånd från Googles högkvarter. Livestreamingtjänsten Unicorns har gjort succé på det amerikanska forumet Product Hunt och klättrade kort efter lanseringen till första plats med över 1.000 röster, eller ”upvotes”. 

”Vi har blivit det mest upvotade startupet från Sverige någonsin. Just nu håller vi på att rulla ut en payment plan mot de mest aktiva organisationerna och är på väg att ta in mer pengar. Responsen har varit fantastisk och vi tackar till och med nej till europeiska VC:s. Att skapa och förbättra användarupplevelsen för digitala produkter är det som vi brinner för”

Läs mer