Sök

Blev kompisar i skolan, grundade Lenson – nu utmanar de Apotea

HubiaApotek

Johan Bergenheim, Henrik Patzer, Kim Persson. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Kim Persson och Johan Bergenheim sålde e-handelssuccén Lenson för fem år sedan. Nu drar de igång nästa stora projekt: En storsatsning på ett nätapotek. “Vi är bara i en uppstartsfas, men siktar på en bli en betydande aktör”, säger Kim Persson.

Bara 4-5 procent av apotekshandeln sker online. Trots det finns bara en stor aktör i Sverige: Apotea.

Det är bakgrunden till att Lenson-grundarna Johan Bergenheim och Kim Persson har valt att satsa på apotek som sin nästa e-handelsskapelse. De båda lärde känna varandra redan under studietiden. Med sig i det nya projektet har de också en tredje medgrundare, teknikschefen Henrik Patzer.

“Apotek är en 40-miljardersmarknad i Sverige, med bara en tydlig aktör. Det är klart att den marknaden är jätteintressant”, säger Kim Persson.

Vi når honom på måndagen ett par timmar efter Breakits avslöjande om det nya apoteksbolaget Hubia, som backas upp av Axel Johnson-gruppen.

Projektet är i en tidig fas, och parterna hade egentligen inte tänkt gå ut med nyheten, men valde efter Breakits artikel att publicera ett pressmeddelande för att bekräfta nyheten.

Kim Persson berättar att initiativet till Hubia kom från Axel Johnson-sfären, som via olika bolag har gått in som investerare i nätapoteket.

“De tog initiativet, och sedan har det här samarbetet vuxit fram i diskussioner med dem. Axel Johnson-gruppen är som du vet intresserade av att utveckla nya lösningar för handeln”, säger Kim Persson.

Han var fram till sista april i år fortfarande vd på Lenson.

Kim Persson betonar att det nya e-handelsbolaget är i en uppstartsfas, och att mycket därför än så länge inte är bestämt.

“Hubia är bara ett arbetsnamn. Vi håller på att jobba fram ett riktigt varumärke, när det är klart så kommer vi inte att använda Hubia som namn”, säger han.

En del av bolagets långsiktiga plan är, enligt Breakits källor, att nätapoteket ska integreras med Hemköp och Willys, som Axel Johnson-sfären är huvudägare till, så att kunderna kan hämta ut receptbelagda läkemedel i matbutiker.

“Axfoods kunder har idag ingen möjlighet att i deras butiker handla receptbelagda läkemedel, förutom att vända sig till en annan aktör. Det är rimligt att vi kommer att kunna tillhandahålla den tjänsten i framtiden”, säger Kim Persson.

Han vill inte berätta hur mycket kapital som har investerats i Hubia, men berättar att bolaget nu söker personal inom en rad olika befattningar, som teknik, marknadsföring och läkemedel.

“Om du har med dig Axfood och Axel Johnson i bolaget så är det klart att man siktar på att bli en betydande spelare på den här marknaden, det är ungefär så mycket jag kan säga nu”, säger Kim Persson.

Vill du få stenkoll på de nya trenderna inom e-handel och retail tech? Välkommen på Breakits nya konferens Retail tech Stockholm 2017!

Läs mer