Apotea-grundaren om Axfoods satsning: "Förvånad att det dröjde så länge"

Breakit - Apotea-grundaren om Axfoods satsning: "Förvånad att det dröjde så länge"
Foto: TT
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Apotea-grundaren Pär Svärdson välkomnar Axfoods storsatsning på nätapotek.
“Förlorarna på det här är apoteken på stan”, säger han till Breakit.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

På måndagmorgonen kunde Breakit avslöja att Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp i portföljen, startar ett digitalt nätapotek. Satsningen, som går under bolagsnamnet Hubia, görs tillsammans med Axel Johnson-gruppens investeringsbolag Novax och e-handelsentreprenörerna bakom Lenson.

Vad sajten kommer att heta och när nätapoteket kommer att lanseras är ännu inte klart, men än så länge använder grundarna arbetsnamnet Hubia.

I dagsläget domineras den digitala apoteksmarknaden av entreprenören Pär Svärdsons företag Apotea. Sajten har sedan grundandet växt i snabb takt, och under årets första kvartal omsatte bolaget hela 338 miljoner kronor.

Pär Svärdson säger till Breakit att han välkomnar den nya storkonkurrenten, men att han är förvånad över att det dröjde så länge.

“Jag tycker att det här kommer lite sent. Jag trodde att vi skulle få en tuff nätkonkurrent när vi omsatte 30 miljoner. Så om Apotea omsätter 1,5 miljarder i år så är det lite tuffare för en konkurrent att komma in nu".

“Men det här sporrar oss, gör oss bättre och i längden är det nog en jätteviktig grej för att vara bra. Kollar du på gamla svenska monopol så är det inte så många som hållit sig vassa", säger Pär Svärdson.

Pär Svärdson menar att det snarare är “apoteken på stan”, exempelvis Apoteksgruppen och Lloyd’s, som kommer att drabbas av den digitala apotekstrenden.

“Den stora vinnaren på det här är internetsektorn och aktörerna där. Förlorarna är de traditionella detaljisterna. Om konkurrensen blir hårdare på internet så växer den sektorn, och då blir förlorarna de som är svagast på stan. Ju hårdare kampen på på internet är, desto fler kunder kommer att drivas dit".

Apotea är idag en helt digital apoteksaktör utan några fysiska butiker.

Axfood driver däremot som bekant flera fysiska livsmedelskedjor, vilket även skulle kunna öppna upp för en fysisk apotekssatsning som komplement till den digitala.

Pär Svärdson tror däremot inte att det är en nackdel att Apotea saknar butiker. 

"Jag tror inte att de har en så stor fördel av det. Det är ganska ofta så är de tyngre nätverken ofta visar sig vara bara tunga. Det är en tung ryggsäck och innebär massa anpassning. Men det är klart det finns för- och nackdelar, det beror på hur man löser det", säger han.

Pär Svärdson har tidigare också grundat nätbokhandeln Adlibris.

Vill du få stenkoll på de nya trenderna inom e-handel och retail tech? Välkommen på Breakits nya konferens Retail tech Stockholm 2017!

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel