Breakit - Facebook har slut på annonsutrymme, så vad händer nu?
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg. Foto: TT/AP Photo/Thibault Camus

Facebook har slut på annonsutrymme, så vad händer nu?

Olle Aronsson
Olle Aronsson
10 aug 2017, kl 09:41

Använder du Messenger och Whatsapp? Då är chansen stor att du framöver kommer att få se en rad olika annonsformat inuti chattapparna. Orsaken är att Facebooks vanliga newsfeed redan är "full".

Olle Aronsson
Olle Aronsson
10 aug 2017, kl 09:41

Ett av ämnena i senaste avsnittet av Breakits podcast är Facebooks framtid. Bolaget har varit otroligt framgångsrikt de senaste åren, framför allt på grund av en sak: Nyhetsfeeden, där användarna närmast maniskt scrollar neråt efter mer innehåll.

"Men nu börjar feeden bli full. Det tycker i alla fall Facebook, som inte vill proppa in fler annonser där. Då måste annonserna synas på andra ställen", säger Breakits medgrundare Olle Aronsson i podden, efter att ha läst Facebooks senaste kvartalsrapport och kommentarerna på den.

Konsekvensen blir att Facebook kommer att rulla ut nya annonslösningar i chattapparna Whatsapp och Messenger. Det är inte självklart att användarna kommer att gilla det.

"Risken är rätt hög att användarna stör sig mer på det. Facebook är otroligt duktiga, men det är inte alls självklart att de kommer att lyckas", säger Olle Aronsson i podden.

Lyssna på hela avsnittet här om varför startups borde skippa ett populärt bokföringstrick och om dejtingappen Tantan som i veckan fick in Alibaba som investerare.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel