4 tips för att lyckas med din crowdfunding-kampanj

Breakit - 4 tips för att lyckas med din crowdfunding-kampanj

foto: Kollage Flickr/Beverly & Pack/Simon Cunningham

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Var tydlig, använd sociala medier flitigt och se gärna till att vinna ett pris innan - där har du några viktiga ingredienser i en lyckad crowdfunding-kampanj.

Svenska Fundedbyme, som är en av Europas största crowdfunding-plattformer, har analyserat sin användardata för att ta reda på vad som leder till en framgångsrik kampanj.

Tydlig statistik och prognoser

Två viktiga faktorer bakom framgång är att ha ordentlig marknadsstatistik och finansiella prognoser.

“De måste visa att de går att lita på. Om de har varit framgångsrika tidigare, fått priser eller blivit finansierade av andra ökar det sannolikheten för att de ska göra en lyckad kampanj”, säger Michal Gromek som varit med och gjort rapporten.

Allt handlar om teamet

Investerare verkar lägga stor vikt vid de olika team-medlemmarnas tidigare erfarenhet. Om någon har jobbat inom management eller som konsult är det 26 procent mer sannolikt att en kampanj lyckas. Storleken på teamet, en akademisk examen eller tidigare erfarenhet av att driva företag har däremot ingen betydelse.

“Det visar att crowdfunding inte bara är för de där smarta personerna som precis har tagit examen utan för alla”, säger Michal Gromek.

Sociala nätverk regerar

De företag som använder sociala nätverk som Facebook eller Linkedin ökar sannolikheten för att lyckas med sin kampanj med en tredjedel.

“En del tror att det är som att lämna in en uppsats, men det är mer som att ställa upp i ett val. När du har lagt upp din produkt måste du vara ute och kampanja”, säger Michal Gromek.

Allra bäst är effekten av LinkedIn, medan Twitter inte verkar ha någon effekt på hur det går för kampanjen.

“Vi vet hur det ser ut, men vi vet inte varför”, säger Michal Gromek som ska ägna sina doktorsstudier åt att ta reda på det.

Framgångsfaktorn

Det viktigaste bakom en framgångsrik kampanj hävdar Michal Gromek är förberedelse och förmågan att visa upp sig själv och sin produkt.

“Gör ett ordentligt förarbete och visa upp alla tecken på kvalitet. Om du har vunnit ett pris, berätta det. Om du har fått finansiering från Almi eller någon annan, berätta det. Om du varit framgångsrik förut, berätta det”, säger Michal Gromek.

Läs fler artiklar
LÄS MER