Efter tretton år sålde jag min nätresebyrå Flygstolen – det här lärde jag mig

Breakit - Efter tretton år sålde jag min nätresebyrå Flygstolen – det här lärde jag mig

Linda Bjernstål. Foto: Privat.

Sara Lindmark

Reporter

När jag startade Flygstolen för tretton år sedan var det en helt annan bransch. I dag är konkurrensen och prispressen extrem. Jag förstod att vi behövde växa och slås ihop med en annan aktör. Det här är mina erfarenheter av att sälja mitt bolag.

Berättat av Linda Bjernstål, grundare av nätresebyrån Flygstolen, för Breakits Sara Lindmark.

Jag var med och byggde upp den internetbaserade resebyrån Travelstart i Helsingborg. Det bolaget grundades 1999 och jag lämnade det 2003. På den tiden fanns inget liknande bolag som jag ville jobba för. I brist på annat, i kombination med att jag ville visa min dåvarande chef, Stephan Ekbergh, att jag kunde göra entreprenörsresan själv, grundade jag Flygstolen 2004.

Det visade sig vara både rätt produkt och rätt tajming.

Vi har växt långsamt och gått med vinst sedan start. Och då, i början av 2000-talet fanns fortfarande marginaler, vi kunde lägga på en kostnad på flygbiljetterna. I dag ser det helt annorlunda ut. Branschen har förändrats och det har blivit allt tuffare att överleva. I dag ligger vinstmarginalen på under en procent.

Även om vi säljer resor för flera miljoner åt ett specifikt flygbolag kan det sluta med att vi inte får en krona i provision. Ökar du inte omsättningen med runt 10 procent per år för varje flygbolag, så får du ingenting. Det är så majoriteten av kontrakten är upplagda. För att snurra runt i priskriget på nätet så måste du alltså upp i enorma volymer.

Jag upplevde att det var så många faktorer som hotade verksamheten. Förutom små vinstmarginaler så påverkar förstås naturkatastrofer och den senaste tidens terrordåd. Går ett flygbolag i konkurs är det vi som får betala. Allt handlar om att riskminimera men hela strukturen kändes väldigt osäker.

Vi expanderade till Norge och Danmark och hade behövt göra en jättestor kraftansträngning och förflyttat oss till ännu fler länder. Men jag brann inte längre utan var som sagt bara trött på den osunda utvecklingen i branschen. Jag kände mig klar helt enkelt.

1. Hitta någon som kan din bransch


Om du kommer på att du vill sälja ditt bolag är mitt tips att ta kontakt med en företagsmäklare som kan din bransch. För min del var det ganska enkelt. Det hade sålts många bolag tidigare i branschen och jag visste vem det var. Personen hade till och med kontaktat mig tidigare men just då var jag inte mottaglig. Jag träffade flera mäklare, de flesta var väldigt pålästa men till syvende och sist gör du affärer med människor som du gillar. Det var inte jag som skötte biten med prissättningen utan även det gjorde företagsmäklaren. Man använder sig av olika nyckeltal och tittar på en rimlig värdering. En stor fördel som vi har är skalbarhet, det går lätt att lansera i andra länder utan stora kostnader.

2. Låt magkänslan säga sitt
 

“Flygstolen var min bebis så det är superviktigt att välja både med hjärta och hjärna. Vi fick presentera företaget för ett antal intressenter och berätta om möjligheterna framåt. Framförallt har vi en affärsmodell som går att skala och Skandinavien är långt fram inom tech jämfört med södra Europa. Vi hade tänkt på många saker som andra europeiska bolag inte utsatts för ännu, till exempel det här med att sälja via tredje part. Vi säljer ju via sajter som Momondo och Flygresor, men den typen av tjänster är inte så vanligt i andra länder.

Det var flera som kom med bud men vi fastnade för den holländska resebolagskoncernen Otravo eftersom vi gillade vad de hade åstadkommit på sin hemmamarknad. De hade gjort en liknande resa som vi och kändes ganska lika när vi träffades".

3. Låt skilsmässoprocessen ta tid


“Jag hade en naiv tanke om att jag skulle jobba kvar i bolaget efter försäljningen, men så blev det inte. Det är svårt att fortsätta jobba under någon annan när man själv varit med och byggt upp verksamheten under flera år. Ens roll förändras så mycket att det blir svårt att stanna. Samtidigt är det viktigt att ha en process där man skiljs åt, det är inget beslut man tar över en natt”.

4. Unna dig en paus


“Jag har alltid jobbat jättemycket men nu har jag fått tid till att reflektera och fundera över vad jag ska göra härnäst. Jag har plötsligt tid och möjlighet att sondera terrängen, utnyttja mitt nätverk och gå på seminarier. Det hade jag aldrig tid med tidigare. Att skynda långsamt är mitt mål, för det är så lätt att springa in i något nytt när man har tempot uppe”.

FAKTA: Flygstolen

Det är viktigt att skilja på försäljning och nettoomsättning när man tittar på årsredovisningen. Försäljning står i det här fallet för transaktionsvolym, alltså så mycket pengar som kunderna har köpt resor för via Flygstolen.

# 2016 landade försäljningen på 1,1 miljarder kronor, jämfört med 1,6 miljarder 2015.

# Nettoomsättningen var 53,2 miljoner jämfört med 63,3 miljoner 2015.

# Resultatet blev 2,4 miljoner jämfört med 6,9 miljoner 2015.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER