Sök

Svenska Waitress i tvist med Foodora – fick betalt för att byta logga

FoodoraWaitress

Foodoras logga till vänster, Waitress tidigare logga till höger

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska mat-startupen Waitress och giganten Foodora har i det tysta legat i en tvist – om logotyper.

Under gårdagen kunde Breakit avslöja att mat-appen Waitress lagt ner sin verksamhet.

Den Stockholmsbaserade appen, som gjorde det möjligt att beställa mat och hämta den från lunchrestauranger utan att behöva köa, tog aldrig fart och bolagets plan för att förändra affärsmodellen visade sig vara för kostsam.

Under 2016 redovisade Waitress en förlust på närmare 7 miljoner kronor.

Nu kan Breakit berätta att Waitress i det tysta legat i en tvist med konkurrenten och tungviktaren Foodora. Enligt Waitress årsredovisning, som Breakit har tagit del av, framgår det att Waitress ansåg att Foodoras logotyp varit för lik den logga som Waitress varumärkesskyddat.

Och nog är likheten anmärkningsvärd – spana in bilden i toppen av aritkeln. Foodoras logga är den rosa till vänster, Waitress den svartvita till höger.

I årsredovisningen framgår det vidare att Waitress – som alltså ägde rättigheten till logotypen – kommit överens med Foodora om att själva byta logotyp. I ubyte har bolaget tagit emot ersättning på 750.000 kronor.

“Vi kom överens med Foodora om att byta vår logotyp och de har rätt att använda sin mot en ersättning om 750.000 kronor”, skriver bolaget.

Enligt patentdatabasen TM View varumärkesskyddade Foodora sin logga den 11 mars 2016.

Waitress nya logga ser ut så här:

Waitress har avböjt att kommentera ärendet.

Breakit har sökt Foodora för en kommentar.

Du har väl inte missat att vi tidigare i år infiltrerade Foodora och Uber Eats och arbetade som cykelbud? Läs det omtalade reportaget här.

Läs mer