Svenska startupen Garantibil i konkurs: “Det är otroligt tråkigt”

Breakit - Svenska startupen Garantibil i konkurs: “Det är otroligt tråkigt”
Johan Staël von Holstein. Foto: TT
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Rekonstruktionen av den svenska bilsajten misslyckades.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Den svenska startupen Garantibil, grundad 2013, är enkelt uttryckt en digital plattform där privatpersoner, företag och leasingbolag kan göra upp bilaffärer. I april avslöjade Breakit att Garantibil hamnat i en akut finansiell kris och därför ansökt om företagsrekonstruktion. Men den räddningsauktionen har nu misslyckats och bolaget är försatt i konkurs, vilket Di Digital var först om att rapportera.

“Som alltid när en entreprenör misslyckas och ett bolag går i konkurs är det otroligt tråkigt”, säger internetprofilen Johan Staël von Holstein som är en av investerarna i bolaget.

Johan Staël von Holstein hjälpte till med den senaste finansieringsrundan som var på runt 40 miljoner kronor och slutfördes för drygt ett år sedan, då blev han också delägare.  

“Min investering var den minsta i den rundan och vi talar inte om några stora pengar. Jag drog ju in andra investerare i detta bolag men det är så det funkar med den här typen av investeringar, i bland går det inte som man hoppats”, säger Johan Staël von Holstein.

Totalt har Garantibil tagit in drygt 100 miljoner kronor i kapital från bland andra den sydafrikanska mediajätten Naspers som är en av världens största techinvesterare och Vostok New Ventures som är ett investmentbolag noterat på Stockholmsbörsen. Nu är alla de pengarna förlorade:

“Its the name of the game. Allra tråkigast är det för entreprenören som lagt ner sin själ i detta under flera år och nu förlorar allt”, säger Johan Staël von Holstein.

Breakits källor, med insyn i liknande verksamheter, pekar på att Garantibil haft på tok för små volymer – sedan starten har bara runt 2.000 bilar sålts via plattformen – samt att bolagets USA-satsning varit kostsam. Samtidigt är nischen hårt konkurrensutsatt, med betydligt större aktörer som Kvarndammen.

Det var under 2014 som Garantibil lanserades av grundarna Patrick Juthberg och Göran Rehn. Under förra året omsatte bolaget 26 miljoner kronor och gjorde en förlust på 46 miljoner kronor. 

Läs fler artiklar
LÄS MER