Sök

Guide: Så tar du klivet utomlands – och undviker en miljonflopp

Wellstreet

Mikael Wintzell. Foto: Jonas De Lange/Istockphoto.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

I del fyra av Breakits sommarpod guidar Wellstreets Mikael Wintzell dig till en lyckad utlandsexpansion.
"Det kostar fruktansvärt mycket i tid, pengar och ork att inte göra rätt från början" säger Mikael Wintzell.

Du missar väl inte Breakits guidande specialpoddar som vi skapat för att förgylla er sommar? 

Under förra veckan kunde ni höra på hur det lät när Breakits medgrundare Stefan Lundell gav sina bästa tips för att ta in riskkapital.       

Den här veckan vänder vi blicken utomlands – eller snarare till er entreprenörer som vill ta klivet utomlands. 

För svenska startups som lyckas skala upp utomlands finns god tillväxt att se fram emot – men priset kan vara högt.

Se på E-handelsbolaget Fyndiq som avbröt utlandsexpansionen i Tyskland och sparkade en fjärdedel av personalen, eller Gymgrossisten som drogs in i en varumärkestvist i samma land.  

Den här veckans gäst är Mikael Wintzell, vd och grundare av riskkapitalbolaget Wellstreet, som intervjuas av Breakits Erik Wisterberg.

Mikael Wintzell har även en bakgrund som vice kommersiell chef på betaljätten Klarna. Där ansvarade han för att sätta Klarna på banan i Tyskland, som i dag är en viktig och lönsam marknad för bolaget. 

"Det som var nyckeln för oss när vi vände det från en stor utmaning till en stor potential var egentligen när vi blev ödmjuka inför det faktum att man måste vara lokal", säger Mikael Wintzell. 

Det handlar helt enkelt om att förstå nyanserna i allt från anställningar till konkurrens, profiler, konsumentkommunikation, prismodeller och partnerskap, menar Mikael Wintzell. 

Men hur vet man när man är mogen för utlandsexpansionen och hur börjar man egentligen? Lyssna på podden nedan så får du höra mer om Mikael Wintzells erfarenheter och bästa råd för din utlandsexpansion.  

Om du har ont om tid kan du även kika på Mikael Wintzells tre snabba tips för  att slippa förlora miljoner på en floppad utlandslansering. 

1) Var tydlig 

Nummer ett är att definiera din produkt och ditt erbjudande så tydligt och så bra som du bara kan. Det kommer att underlätta på din hemmamarknad men även expansionen och rekryteringen samt värdegrunden i bolaget.

2) Följ inte strömmen 

När det är dags att titta på marknaden att expandera till ska du välja en strategi som är rätt för just ditt bolag – inte det som står i tidningarna.

”Hitta hellre tvillingmarknader där populationen och beteenden ser likadant ut som i den marknaden du fått genomslag på i stället för vad som ligger närmast eller störst”, säger Mikael Wintzell.

Du kanske hittar din tvillingmarknad i Sydkorea?

”Det spelar ingen roll. Det kommer ändå kosta dig flyg, boende och så vidare. Jobbet är nästan lika stort på en stor marknad som en liten marknad, så försökt att hitta den där skärningspunkten.

3) Skala! 

Tänkt på skalbarheten. Hur bygger du en expansionsmodell och en organisation som faktiskt skalar?

Läs mer