Spotify utmanar Apple – ska marknadsföra podcasts

Breakit - Spotify utmanar Apple – ska marknadsföra podcasts
Daniel Ek. Foto: Press.
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Spotify försöker ta andelar i podcastsegmentet, rapporterar Bloomberg Technology.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Spotify ska börja marknadsföra podcasts i sin app och via bussreklam. I gentjänst ska de aktuella poddarna - "Reply All", "Pod Save America" och "The Bill Simmons Podcast" - lyfta fram den svenska streamingtjänsten i sociala medier och under sändning. Det rapporterar Bloomberg Technology.

Genom att öka intäkterna från annan media kan Spotify minska den stora andelen som betalas till skivbolagen, skriver nyhetsbyrån. Royalties stod för mer än 75 procent av musiktjänstens kostnader förra året.

Podcastsegmentet domineras för närvarande av Apple, som emellertid har sett sin andel sjunka från 70 till 55 procent. Detta efter att bland andra SoundCloud och Pandora har börjat med podcasts.

Med fler än 140 miljoner användare har Spotify möjlighet att ta ytterligare andelar från Apple, resonerar Bloomberg. Spotify ska finansiera flera originalproducerade poddar under de kommande månaderna, uppger källor med insyn för nyhetsbyrån.
 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel