Sök

Soundtrack Your Brand ska bli världsetta – med hjälp av bondförnuft

SpotifySoundtrack your brandStreaming

Maria Göthlin och Ola Sars. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Streamingtjänsten Soundtrack Your Brand ökar omsättningen till 31 miljoner kronor, men gör en förlust på närmare 80 miljoner kronor.
"Vi kommer att investera ett antal år till och satsa på att bli produktledande på den globala marknaden", säger grundaren Ola Sars.

Soundtrack Your Brand har skapat en streamingtjänst som låter aktörer som exempelvis butiker och restauranger spela musik för sina kunder.

I våras fick bolaget ett rejält tillskott i kassan, runt 200 miljoner kronor. Kapitalrundan leddes av Industrifonden och det brittiska riskkapitalbolaget Balderton Capital.

Nu har Breakit tagit del av det färska bokslutet som visar att koncernen omsatte 30,9 miljoner kronor under förra året. Det är ett rejält uppsving – om än från låga nivåer. 2015 landade omsättningen på 9,6 miljoner kronor.

Maria Göthlin är finanschef på Soundtrack your brand. Hon har tidigare arbetat som global redovisningschef på Bambora och har även en bakgrund inom Spotify.

"Vi har fokuserat på en internationell expansion som startat under 2016 och lanserat den egna produkten vilket lett till en ökat omsättning", förklarar Maria Göthlin.

Soundtrack Your Brand gör en förlust på 79,5 miljoner för 2016, jämfört med 46,2 miljoner kronor 2015.

Maria Göthlin uppger att siffrorna är ett resultat av den kraftiga expansionstakten, produktutvecklingen och rekryteringar. Sedan årsskiftet har Soundtrack Your Brand växt från 54 till runt 75 anställda. 

Nu är det fyra år sedan Ola Sars och Andreas Liffgarden grundade bolaget – och det har hänt en hel del sedan dess.

När Breakit når Ola Sars är han på plats i San Francisco där han arbetar med Soundtrack Your Brands amerikanska lansering, som startade under förra året.

Efter att ha lanserat produkten och snabbt tagit marknadsandelar på de nordiska marknaderna ligger nu fullt fokus på internationell expansion, främst USA.

Ola Sars berättar att teamet på sex personer i Seattle nu jobbar med att håva in de större kedjorna, och hittills har det gått bra.

"Vi har lyckats komma in och fått ett stort intresse på våra huvudmarknader. Jag vill inte ropa hej för tidigt men det ser väldigt bra ut, det lilla bolaget är med i de stora upphandlingarna", säger han.

Sverige är fortsatt den största marknaden sett till antal ljudzoner – det vill säga antalet platser där kunderna använder tjänsten – men produkten används nu i närmare hundra länder.

Ola Sars vill inte avslöja hur många kunder bolaget har knutna till sig, men på listan återfinns bland annat McDonald’s, Lindex, TGI Friday’s och Espresso House.

Enligt grundaren har bolaget hittat en lyckad taktik för att knyta de internationella kunderna till sig – svenskt bondförnuft. 

"Svensk enkelhet är våran grej, och Sverige har ett bra rykte i USA. Amerikanerna gillar generellt svenska bolag och den enkelhet vi kommer med".

Soundtrack Your Brand beskriver sig själva som det enda riktiga "tech-erbjudandet" på den amerikanska marknaden, med en mjukvaruplattform som slår konkurrenterna. Enligt Ola Sars finns det många amerikanska företag som fortfarande spelar cd-skivor.

"Vi kommer att investera ett antal år till och satsa på att bli produktledande på den globala marknaden". 

En annan intressant detalj som lyfts i bolagets årsredovisning är att man under året tvingades upprätta kontrollbalansräkning. Det innebär kortfattat att bolaget vid en tidpunkt att förbrukat över hälften av aktiekapitalet. När kontrollbalansräkningen upprättas har ett bolag bara 8 månader på sig att återställa kapitalet innan bolaget likvideras.

Maria Göthlin förklarar kontrollbalansräkningen med att det tog tid att stänga finansieringsrundan som leddes av Industrifonden och Balderton Capital.

"Det var aldrig någon fara på taket, Det blev aldrig en farlig situation eftersom vi hade vår finansieringsrunda på gång och hade koll hela tiden", säger Maria Göthlin.

Ola Sars pekar på faktorer som pappersarbete, aktieägaravtal och försäkran om att alla investerare är nöjda som anledningar till att rundan drog ut på tiden.

Blir det inte farligt när kassan börjar bli tom?

"Det är inget att sticka under stol med att varje investeringsrunda är intensiv. I det här fallet var vi ute tidigt och skulle få ordning på varje liten detalj i avtalet med de nya investerarna. Det var en ren administrativ detalj, vi pratar gärna om det blir drama, men i det här fallet var det ingen dramatik", säger Ola Sars.

Hur mycket pengar som finns kvar i kassan är inget aktörerna vill avslöja – men Maria Göthlin beskriver Soundtrack Your Brand som "fullt finansierade".

Vart ser ni Soundtrack Your Brand om fem år?

"Det är ingen hemlighet att vi satsar på marknadsledarskap, vi tycker att vi är en framtidsprodukt. Vi är ödmjuka för utmaningen men har inget annat mål än att bli nummer ett globalt", säger Ola Sars.   

Spotify är i dag den största enskilda aktieägaren i Soundtrack Your Brand med 18 procent av aktiekapitalet. Grundarna Andreas Liffgarden och Ola Sars innehar tillsammans strax under 18 procent av aktierna. Resten är spritt mellan Balderton Capital, Industrifonden, Creandum, Northzone, Telia, HMP samt en grupp privata investerare.

Läs mer