Sök

Dooer backar 25 miljoner – "Det kostar att förändra en hel bransch"

DooerBokföring

Dooers grundare Sam Nurmi tänker förändra bokföringsbranschen. Foto: Press/Istockphoto

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Stjärnentreprenören Sam Nurmi satsar mångmiljonbelopp för att få sin bokföringstjänst Dooer att flyga.

Sam Nurmi, som tidigare grundat och sålt bolagen Pingdom och Loopia, står nu bakom företaget Dooer vars målsättning är att förändra bokföringsbranschen. 

I höstas plockade Dooer in 40 miljoner kronor, där en stor del av kapitalet kom från Sam Nurmi själv. 

Dooers tjänst lanserades i våras, innan dess har en utvald skara kunder testat mjukvaran och bokföringstjänsterna. Därför redovisade bolaget en omsättning på endast 225.000 kronor för sitt brutna räkenskapsår, som gick från april 2016 till december 2016.

Att utvecklingen av tjänsten kräver kapital råder det ingen tvekan om. Sam Nurmis bolag visar upp ett resultat på minus 25,6 miljoner kronor för räkenskapsåret.

"Det kostar att förändra en hel bransch. Se bara på företag som Tesla och Spotify. Dooer är i en uppbyggnadsfas och vi fortsätter satsa på vår befintliga produkt för att kunna ta den ledande positionen på marknaden inom vår nisch", säger grundaren Sam Nurmi. 

Dooer har gjort flera drag för att växa. I början av sommaren startade företaget upp ett kontor i Sam Nurmis hemstad, Västerås, och i början av förra året slukade man även den Stockholmsbaserade webbyrån Agigen. 

I dag har Dooer över 50 anställda och växer för att kunna möta efterfrågan. 

Sett till de ekonomiska utsikterna har 2017 hittills gått enligt plan, menar Sam Nurmi. Dooers fokus ligger nu på att utveckla sin fullservicelösning och man erbjuder en tjänst där kundföretagen bland annat kan bokföra genom att fota sina dokument, godkänna betalningar och svara på frågor genom appen.

"Som vi är övertygade om kommer förändra bokföringsbranschen från grunden", säger Sam Nurmi. 

Han uppger att Dooer har en kö av intressenter som vill bli kunder men vill inte berätta hur stort kundunderlaget är i dagsläget. 

"Det är heller inte vårt viktigaste nyckeltal för tillfället. Vi fokuserar istället på att utveckla vår verksamhet och på kvaliteten och ständiga förbättringar i vår mjukvara och våra tjänster", säger Sam Nurmi. 

Det handlar bland annat om integrationer med banker och betallösningar.

På frågan om Dooers största utmaningar pekar Sam Nurmi på att det ligger i att lyckas nå ut med det som gör företaget unikt.

Han menar att det som bland annat skiljer Dooer från konkurrenterna är att företaget erbjuder ett fast pris där allt ingår. Prismodellen baseras på ett nyckeltal, bolagens omsättning, och startar på 295 kronor.  

"Vi tror att en av de viktigaste funktionerna vi bokföringsbyråer har är att hjälpa företagarna att förutse kostnader, och då måste vi börja med hur vi debiterar, något branschen innan Dooer inte lyckats med".

Dooers grundare Sam Nurmi gjorde sig en rejäl hacka när han redan 2005 sålde sitt företag Loopia, ett webbhotell, till Active24 för 16 miljoner kronor. Därefter gick han vidare till att grunda Pingdom, som analyserar driftstatus och trafik åt webbsidor.

Pingdom såldes sedan till det amerikanska bolaget SolarWinds. Enligt Breakits uppgifter gjorde Sam Nurmis investmentbolag Nurmi Drive en vinst på 437 miljoner kronor i samband med försäljningen.

Läs mer