Sök

Sebastian Siemiatkowskis okända plan för världsherravälde åt Klarna

KlarnaBetalningar

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski pekar ut sitt sannolika mål. Foto: Ann Jonasson/NASA/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

USA är bara början, med banklicensen på plats och en ny kortlösning är Klarna-chefen redo för något mycket större.

Klarna är ett av Sveriges största techbolag och omsatte 3,6 miljarder kronor förra året. Bolaget har vuxit snabbt – i takt med att e-handeln har ökat och tagit marknadsandelar från fysiska butiker.

Men det är lätt att glömma bort den andra viktiga drivkraften bakom Klarnas tillväxt: Att bolaget gång på gång har lyckats ta fram nya produkter som visat sig ligga rätt i tiden.

Bolagets framgångar började med att man lyckades få konsumenter att köpa saker på nätet på faktura.

Fakturalösningen har sedan kompletterats med bland annat delbetalning, kortbetalning och direktbetalningar via bankkontot.

Allt har sedan samlats i det som kallas Klarna Checkout – Klarnas tjänst för alla olika betalsätt.

Checkouten finns nu i 18 olika länder. Enligt flera källor till Breakit har betalföretaget idag en extremt hög lönsamhet på den nordiska marknaden.

Den officiella bilden är att Klarna nu storsatsar på att göra samma succé med samma tekniska lösning, Klarna Checkout, även i USA och Storbritannien.

Men nu kan Breakit berätta att bolaget parallellt har en mycket bredare satsning, som få utanför bolaget känner till.

Det handlar om en global checkout-lösning. Det innebär kortfattat att personer över hela världen ska kunna mötas av Klarnas betalprodukt på sitt eget språk med sin egen valuta. Redan 2015 skapades funktionalitet för att betala med kort globalt.

Fler länder läggs till kontinuerligt. I skrivande stund kan Klarna hantera kortbetalningar från 160 länder.

Enligt fyra källor till Breakit är funktionen dock fortfarande i en utvecklingsfas och inte live hos handlarna än.

Ringer man till Klarnas nordiska säljavdelning får man också beskedet att tjänsten inte är tillgänglig än utan måste testas först.

Talespersoner för Klarna har avböjt att kommentera Breakits uppgifter.

Så varför är det här viktigt?

På kort sikt är inte den globala kortaffären särskilt viktigt för Klarna. Enligt Breakits källor tjänar inte bolaget egentligen några pengar på denna. Lönsamheten för bolaget ligger i delbetalningslösningar och faktura.

Men på lång sikt är den globala betallösningen den produkt inom Klarna som har allra störst tillväxtpotential.

Den kan rentav ses som ett första smygande steg mot världsherravälde inom betalningar för Klarna.

press-all-platforms.jpg

Klarnas ordinarie verksamhet finns på 18 marknader. Att man från ingenstans har möjlighet att serva kunder och konsumenter på 160 olika marknader är ett stort steg.

Att kunna erbjuda kort globalt ger också Klarna ett bättre grepp om svenska handlare med mycket utlandsförsäljning. Ett exempel på en kund som skulle kunna ha nytta av tjänsten är e-handlaren NA-KD, som säljer kläder till över 100 olika länder.

Den globala checkouten och global kortbetalning är också ett sätt att doppa tårna i en lång rad marknader på ett kostnadseffektivt sätt.

För att lansera de lönsamma kreditprodukterna i ett nytt land krävs bland annat lokala tillstånd, lokal personal och konsumentdata för att kunna göra riskbedömningar. Det är mycket dyrare än att bara sätta upp en kortlösning.

Men om kortbetalningar väl börjar få fart i ett land, så kan en efterföljande fullskalig expansionen med alla betalsätt få en flygande start eftersom vissa handlare i landet redan använder Klarna för kortbetalningar.

Det är så bolaget har jobbat med utrullningen i bland annat Storbritannien. Klarna har där lanserat sin checkout med färre betalsätt och sedan kopplat på allt fler delar av sin produktportfölj efterhand.

Vissa av Breakits källor hävdar att en global kortlösning blir väldigt kostsam, eftersom man måste betala stora avgifter till de mellanhänder som sköter betalningarna.

Det kan dock förändras nu för Klarna.

Klarna fick nyligen sitt efterlängtade banktillstånd, vilket innebär att man själv enklare kan bli så kallad inlösare av kort. Det innebär att man inte behöver betala någon annan bank för inlösen.

sdlta20218d-nh.jpg

Kort efter banktillståndet fick bolaget även in kortgiganten Visa som investerare och samarbetspartner. Det indikerar att samarbetet med Visa, som verkar globalt, kan bli billigare och enklare för Klarna.

Kort summerat kan man säga följande:

Klarna går från att få tillgång till 18 till 160 olika marknader – och nu står stjärnorna rätt för att utnyttja den potentialen.

Läs mer