Sök

Zalando släppte precis en tjänst som kan förändra Europas e-handel i grunden

Zalando

Foto: Zalando/Istockphoto

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Europas digitala modejätte Zalando "gör en Amazon" och lanserar ett månadsabonnemang. Det kan tolkas som ett sätt att låsa in kunder på samma sätt som Amazon Prime har gjort i USA.

Det tyska e-handelsbolaget Zalando har gjort flera drag för att snabba upp servicen till sina kunder. Nu fortsätter satsningen genom lanseringen av medlemsprogrammet "Zalando Zet". 

Genom att signa upp sig och börja betala upp en fast månadskostnad ska kunderna bland annat få tillgång till snabbare leveranser och hjälp med att skicka tillbaka kläder som inte passar.

Det är möjligt att bolaget hämtar sin inspiration från den amerikanska e-handelsjätten Amazon som sedan tidigare driver tjänsten Amazon Prime.

Med ett månadsabonnemang på Prime kan kunderna betala för att få produkterna levererade inom några timmar och tjänsten erbjuder även gratis leverans inom utvalda områden.

Det har i USA haft en stark inlåsningseffekt. Kunder som redan har Prime slutar ofta handlar på andra sajter än Amazon, helt enkelt.

Det skiljer sig radikalt från e-handeln i Europa idag, där kunderna ofta är väldigt "otrogna" mot handlarna, vilket innebär att e-handelssajter hela tiden behöver investera i marknadsföring för att locka tillbaka nätshopparna.

Zalando Zet kommer till en början att rullas ut i fyra tyska städer där kunderna kommer att få prova på i tre månader. Därefter kan de bli medlemmar för 19 euro per år, motsvarande runt 180 svenska kronor.

Zalandos vd Rubin Ritter kallar lanseringen för en "hörnsten för fortsatt tillväxt". 

E-handelsbolaget har tidigare lanserat ett pilotprojekt i Stockholm, Instant Returns, som är en expresstjänst för retur av varor samt bokning av upphämtningsplats.

Det var under tisdagen som Zalando presenterade sin preliminära rapport för det andra kvartalet. Där beräknades omsättningen under första halvåret 2017 landa på runt 10,5 miljarder kronor. 

Rörelsevinsten beräknades till 80-86 miljoner euro, motsvarande 765- 820 miljoner svenska kronor.

Svenska Stenbeck-familjens investmentbolag Kinnevik äger sedan tidigare 32 procent av Zalando. 

Läs mer