Sök

Hitta, vem använder ens det längre? Här är 5 svar om dagens storaffär

Hitta.se

Istockphoto/Freepik

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Du kanske tycker att Hitta.se är ett föredetting-bolag. Du kanske har fel.

I morse kom beskedet att mediekoncernen Schibsted säljer sökbolaget Hitta.se till en grupp entreprenörer.

Efter att ha funderat själv en stund, och ringt Hittas vd Alexander Hannerland, har jag knåpat ihop en guide till dig som vill förstå affären.

Hitta, vem använder ens det längre?
Väldigt många. Sajten har 3 miljoner unika besökare i veckan.

Varför söka på Hitta när man kan googla?
Googles enorma dominans inom sök har förstås slagit mot Hitta, som grundades 2004. Men den svenska sajten arbetar inom en hyperlokal nisch, som Google hittills inte riktigt har orkat ge sig in på med full kraft. Det vanligaste sökordet är “tandläkare”. Folk söker också på "frisör" och "rörmokare". Ofta har kunden inte ens någon egen sajt.

Hur tjänar Hitta pengar?
Bolaget säljer betalda sökord, precis som Google. En skillnad är att Hitta jobbar mycket mer med manuellt sälj, där säljarna har blivit lite av rådgivare åt kunderna inom digital marknadsföring. Hitta levererar så kallade “leads” vilket innebär att en användare har besökt kundens (till exempel tandläkarens) sajt, ringt kunden på telefon, använt en vägbeskrivning eller mejlat.

Går det bra, då?
Bättre än för många andra. Under 2016 omsatte Hitta en kvarts miljard och gjorde ett rörelseresultat före avskrivningar, skatt och räntor (krångligt vinstmått, vi vet, men skyller på Schibsteds redovisning) på 69 miljoner kronor. Det är pengar det med.

Parterna vill inte avslöja köpeskillingen i dagens affär. Men köparna betalar med hög sannolikhet flera hundra miljoner kronor för Hitta, enligt min egen uppskattning baserat på företagets vinst och tidigare rapportering.

Vad ska de nya ägarna hitta på?
De vill bli mer av en bokningstjänst. Det vill säga: I stället för att bara sälja annonser vill Hittas nya ägare kunna ta till exempel 10 procent i provision när bolaget förmedlar en affär till en kund, vilket borde ge större intäkter. Dessutom vill de samarbeta med många svenskars favorit-slösurf-sajt Hemnet.

Läs mer