Sök

Hennes app ska ge dig guidade turer – vart än du reser

StoryspotResor

Lisa Evertsson Norrevik har grundat appen Storyspot. Foto: Hanna Björkstedt

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Ladda upp egna guider och historier – eller lyssna på andras kopplade till platsen du besöker.
"Vi vill ge världen liv genom alla människors olika berättelser", säger Lisa Evertsson Norrevik som grundat appen Storyspot.

Varje gång Lisa Evertsson Norrevik åkte förbi det spöklika hotellet söderut på E4:an slogs hon av samma tanke.

”Varför är det övergivet och vad är historien bakom? Jag är en nyfiken människa i grunden och tycker om historia”, berättar Lisa Evertsson Norrevik.

För två år sedan grundade hon Storyspot, en app som låter människor spela in och dela historier kopplade till platser världen över. 

I våras, efter sin föräldraledighet, bestämde sig Lisa Evertsson Norrevik för att satsa allt och sa upp sig från sitt kommunikatörsjobb inom film. 

Förr brukade människor ofta samlas för att lyssna på sagor, lokala historier och dela sina upplevelser. Man skulle kunna säga att Storyspot digitaliserat de traditionella berättarkvällarna och guideturerna – och gjort dem tillgängliga för alla. 

Appen baserar sig på en kodfunktion som fungerar världen över där användarna loggar in, spelar in i appen, och sedan laddar upp historier genom adresser eller GPS-koordinater.  

Storyspot kopplar samman fysiska platser med berättelser där användarna kan producera eget material eller bara lyssna på andras. Det kan vara allt från guider till historiebeskrivningar och egna berättelser som sedan dyker upp som ploppar i appen. 

”Som när några tjejer i Boden sprang in i Justin Bieber i skogen sist han var i Sverige. Det är en sjukt bra historia att berätta”, säger Lisa Evertsson Norrevik.

Hon är ensam grundare och ägare av Storyspot som i dag utgörs av fem personer, och appen har tagits fram i samarbete med utvecklare i Polen. 

Storyspot har finansierats med drygt en halv miljon kronor. Vinnova har stöttat med 300 000 kronor och resterande summa utgörs av lån från Almi samt eget kapital.

”Om vi har kommit så här långt på den summan, hur långt kan vi inte då ta oss på det tiodubbla?”, frågar sig Lisa Evertsson Norrevik.  

Affärsmodellen går ut på att knyta betalande kunder till sig genom en premiumtjänst där exempelvis kommuner, organisationer och museum betalar för att dela sin information och sitt varumärke genom appen.

Hittills har Storyspot rullat som en betaversion i ett år med ett hundratal användare. I veckan sker en nylansering med en uppdaterad version som bland annat gör att användarna kan göra inspelningar direkt i appen istället för att ladda upp dem på hemsidan.   

Våren har ägnats åt att presentera konceptet för tilltänkta kunder inför lanseringen. Lisa Evertsson Norrevik vill inte avslöja några namn men berättar att flera aktörer är intresserade.

”Man måste våga gå ut och testa, det är ingen idé att sitta på en hemlig beta eller lägga massa pengar om det sedan inte fungerar. Men det har redan spridit sig utan någon som helst marknadsföring”.

Några större summor på marknadsföring blir det inte heller nu – men appen har fått uppmärksamhet på andra sätt. Storyspot var bland annat ett av bolagen i Tillväxtverkets satsning Startup Sweden Bootcamp i våras, som riktar sig till Sveriges mest lovande digitala startups. 

Lisa Evertsson Norrevik satsar på organisk tillväxt och tänker sprida Storyspot i sociala medier.

”Det kommer att gå trögt i början men vi tror att det tar fart när vi kommer upp i användare som börjar att marknadsföra sig själva”.

Appen fungerar på alla språk. Om någon från Tyskland besöker Sverige kan de exempelvis söka på tyska poddar eller ljudberättelser under en rad kategorier som musik, brott eller historia. Du kan sedan göra detsamma när du åker till utomlands. 

Det finns en rad liknande appar på marknaden, som Breakits krönikör Viggo Cavlings startup "Magiska Platser"

Lisa Evertsson Norrevik menar att det unika i Storyspot är att den kombinerar organiserade aktörers information med "vanliga" människors berättelser.  

"Vi vill ge världen liv genom alla människors olika berättelser, som vad de upplevt och varför det är speciellt för dem".  

Hon siktar på att plocka in investerare framöver – men känner ingen stress.

”Med investerare springer du fortare, men då måste du vara säker på att du springer fort nog. Först vill jag få in kunder och stå på egna ben”. 

Och rörande det spöklika huset på E4:an – det är en historia Lisa Evertsson Norrevik hoppas att någon annan kan berätta. 

Läs mer