Sök

Hannah Meiton: "Jag sätter ihop fiktiva strategier i drömmarna"

Soundtrack your brand17 frågorTechledaren svarar

Hannah Meiton, tillväxtchef på Soundtrack your brand. Foto: Henrik Björkman.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

En olycka i skidbacken gjorde henne sängliggande i flera månader. I Breakits nya artikelserie berättar Hannah Meiton, tillväxtchef på Soundtrack your brand, varför hon ändå inte velat vara utan det "jädra skitåret".

1. Vad gör företaget du jobbar på?

“Soundtrack your brand är världens snabbast växande företag inom bakgrundsmusik. Vi grundades 2013 i samarbete med Spotify, sitter i Stockholms innerstad och har tillbringat de senaste åren med att bygga en världsledande musikstreamingtjänst för varumärken, stora som små. Utöver vår tekniska plattform lägger vi stort krut på vår vetenskapligt bevisade innehållsmodell, som matchar rätt musik med rätt varumärken”.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord.

“Rak, öppen, snabb, klok och inkluderande”.

3. Vad har varit din största utmaning hittills?

“För nio år sedan blev jag påkörd i skidbacken och krossade min höft och bäcken. Rehabiliteringen tog ett år, varav fyra månader sängliggande, följt av sju månader på kryckor. Samtidigt blev jag befordrad och förflyttad från San Diego till New York, för att starta upp en ny avdelning. Under den här tiden reste jag två veckor varje månad. Även om det var ett jädrans skitår med mycket osäkerhet och stora påfrestningar så tror jag det bidragit till att jag idag är en mer ödmjuk människa idag med sundare prioriteringar”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?
“Ledare på alla nivåer som inte inser att deras roll handlar om att ge sitt team bästa förutsättningar. En person som sätter sig själv i främsta rummet och tar all kredd är bara pinsam och uppenbar”.

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du tog jobb på Soundtrack your brand?

“Att det tar tid att bygga team. Och att det kräver tålamod. Ändå har det gått snabbt för oss, vi har byggt ett kick-ass tillväxtteam från scratch på mindre än 20 månader och under tiden har vi vuxit vår kundbas med 600 procent och lanserat vår globala produkt Soundtrack Business”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som ledare?

“Att vässa armbågarna och slå mig själv mer på bröstet för att synas och höras. Jag tror mer på att låta resultat prata för sig själv och man är bäst när man arbetar i grupp och gemensamt når framgång”.

7. Vad är den mest lyckade förändringen du genomfört och varför funkade det?

“Jag har varit om att bygga upp flera bolag från grunden. I början av ett företags liv sker ett närmast konstant förändringsarbete, när man i ett tidigt skede tar en idé från koncept till färdig produkt, anpassar produkten och erbjudandet för att hitta rätt market-fit och sedan skalar upp. Att därför peka på en enskild förändring jag genomfört är klurigt".

"Just nu, till exempel, håller Soundtrack your brand på att justera kundflödet. Vi går igenom alla stadier av kundens interaktion med oss, från det att man först besöker vår sajt till dess att man aktiverar sin första ljudzon, och genomför stora som små förändringar. Det är ett oerhört fascinerande och tillfredsställande arbete, som genererat fantastiska resultat”.

8. … och den minst lyckade?

“När jag byggde ett team i Silicon Valley från tre till 95 personer under 18 månader i samband med en kraftig tillväxtfas med fokus på exit genom förvärv. Vi glömde helt av att fokusera på kultur och se till att alla personer kände sig synliga och hade en utvecklingsplan. Företaget såldes till Google så tyvärr fick jag aldrig chansen att göra om och göra rätt, men jag tog med mig massa lärdomar som hjälpt mig sen dess i mitt ledarskap”.

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?

“Om det har gått tre år sedan lansering är diskussionen med styrelsen inte ny, utan har pågått i ett par år där en rad förbättringsinitiativ redan har drivits igenom, förmodligen inklusive ett byte av landschef. Därför förutsätter jag att vi tillsammans tar beslut om att lämna marknaden med rak rygg och en massa lärdomar i erfarenhetsbanken”.

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din karriär?

“När jag efter nästan sju år i USA fattade beslutet att lämna och flytta tillbaka till Europa. Även om det innebar att jag fick tacka nej till en massa spännande erbjudanden i Silicon Valley så var längtan till familjen och vänner helt enkelt för stor. Där och då var beslutet extremt svårt att ta men jag litade på min magkänsla och idag ser jag på det som det bästa beslutet jag någonsin tagit”.

11. Hur reagerar du på negativ stress och när hände det senast?

“Då “jobbar” jag hela nätterna igenom och vaknar utmattad efter att ha satt ihop fiktiva strategier och keynotes hela natten i drömmarna. Till min sambos förtjusning så pratar jag en hel del i sömnen, ofta på engelska. Med tiden har jag lärt mig att känna av tecknen, så senast detta hände var ett bra tag sedan, minst några månader sen”.

12. Scenario: 2017 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?

“Då investerar jag hela summan i ett sjönära lantställe i skärgården där jag hänger på helgerna men även bjuder ut teamet till offsites och härliga kalas!”

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?

“Vi är duktiga på att fira små och stora rekord på Soundtrack your brand. Till exempel så samlas vi varje fredag för att visa upp vad vi har arbetat med under veckan och skåla tillsammans över våra framgångar. På våra offsites har vi bland annat kört båtracing i gokartbåt, sjukt kul och livsfarligt! Och vi är alla väldigt glada i god mat”.

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?

“Att någon mitt team inte mår bra eller trivs är nog det jag främst oroar mig för. Men även att vi har missat något, att det något som vi inte tänkt på eller utforskat, som skulle kunna ha lett till en ökad tillväxt och framgång. Den oron leder dock till en konstant nyfikenhet som jag anser är ett måste när man jobbar i ett litet bolag med små resurser men stora ambitioner att växa”.

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?

“En generell uppfattning kring entreprenörskap är att det svåraste är att sätta igång, att det bara gäller att hitta product-market-fit och det därifrån är klappat och klart. Men det svåraste är nog den fas Soundtrack your brand befinner sig i nu, när vi ska driva bolaget framåt och skala upp erbjudandet. Hur får vi en växande skara anställda att dra åt samma håll? Hur gör vi så att alla känner att de utvecklas och växer med bolaget, samtidigt som vi behåller den fina kultur som gjort oss framgångsrika hittills”.

16. Vad gör du om tio år?

“Jag hoppas jag arbetar med ett lika fantastiskt gäng som jag gör idag i ett bolag som är i liknande tillväxtfas. I tillägg sitter jag helt säkert i några fler styrelser, där jag hjälper andra bolag med deras tillväxtresa såsom jag gör idag med Mentimeter. Och utanför jobbet så myser jag ju på det där lantstället som jag investerade min första miljonvinst i”.

17. Vem skulle du vilja se in en sån här intervju – och vad vill du veta?

“Det finns så många duktiga kvinnliga techledare i Sverige så gärna mer av denna grupp! Får jag nämna några exempel så är Mia Brunell Livfors en stor inspiration med sitt trygga men tydliga ledarskap. Mengmeng Du, som grundat Get Geek, har en spännande bakgrund och är någon jag gärna vill veta mer om. Även Anna Fredrixon som arbetar med strategisk organisationsstyrning på Truecaller är häftig!”

Läs mer