Sök

Nordea pumpar in mer i Wrapp

Wrapp

Aage Reerslev är vd på Wrapp. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Erbjudandetjänsten Wrapp fortsätter att knyta starkare band till Sveriges storbanker. Nu investerar Nordea ytterligare 30 miljoner kronor i techbolaget.

Wrapp har tagit fram en tjänst som gör det möjligt för till exempel butiker och restauranger att skicka rabatterbjudanden till trogna kunder – eller konkurrenternas mest trogna kunder.

Bolaget har satsat hårt på att få till samarbetsavtal med storbankerna, så att Wrapp ska få tillgång till information om vad bankernas kunder köper när de handlar med kort. Flera banker har som en del av samarbetet också köpt in sig i Wrapp.

Nu tar Wrapp ännu ett steg på den inslagna vägen, när Nordea investerar för andra gången i rabattappen.

"Vi har samarbetat med Wrapp i två år och det känns naturligt för Nordea att backa Wrapps vidare expansion med fokus på Sverige och Finland. Wrapp bidrar med värde för våra kunder genom att erbjuda dem skräddarsydda erbjudanden baserat på data", säger Nicklas Ilebrand på Nordea.

Wrapps vd Aage Reerslev jämför Wrapp med när Mastercard en gång i tiden byggdes upp, som ett bolag där banker kunde ingå i ett nätverk och på så sätt bygga värde åt kunderna.

"Vi ser det som ett enormt styrkebesked att fler och fler banker väljer att både integrera och investera i Wrapp. Att vår första strategiska partner Nordea, som vi jobbar oerhört nära, väljer att utöka sin andel gör oss extra stolta. Det vittnar om att Nordea tar såväl innovation som konsumenternas integritet och nytta på stort allvar", säger Aage Reerslev.

Så fungerar Wrapp

Wrapp vill skapa ett automatiserat sätt att sköta lojalitetsprogram och marknadsföring inom fysisk handel. Tanken är att det ska gå till ungefär såhär:

  • En kund som handlar ofta på exempelvis H&M ansluter sig till Wrapp.
     
  • Appen, som har tillgång till transaktionsdata från användarens bankkort, känner av att användaren i fråga köper kläder på H&M för 3.000 kronor per år.
     
  • H&M kan då välja att automatiskt föra över en kontantbonus på 100 kronor till användarens bankkonto, som tack för att kunden är trogen.
     
  • Samtidigt får dock konkurrerande klädkedjor chans att bjuda över. Den klädkedja som vill erbjuda 200 kronor i bonus till alla konsumenter i kategorin “handlar kläder i lågprisbutik för 3.000 kronor per år” kan göra det.
     
  • Tanken är att ersätta alla kundkort och bonusprogram inom handeln, och skapa ett mer effektivt sätt för handlare att skaffa nya kunder.
     
  • I skrivande stund, oktober 2016, kräver dock modellen att bankerna ger sitt godkännande - vilket är lättare sagt än gjort.

Läs mer