Sök

Så går det för den hajpade svenska barntelefonen Tinitell

Tinitell

Tre Tinitell-användare filosoferar. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

6,6 miljoner kronor omsatte bolaget bakom barntelefonen Tinitell förra året.

Tinitell har skapat en slags armbandstelefon för barn. Telefonen har ingen skärm och endast plats för 12 telefonnummer. Eftersom barnen varken kan ringa till eller ta emot samtal från mer än de 12 numren ska telefonen vara en extra säkerhet för att barnen skyddas från olämpliga telefonsamtal. I telefonen finns även en GPS-funktion så att föräldrar kan se var deras barn är med hjälp av bolagets smartphoneapp.

Förra året fick bolaget in totalt 18 miljoner kronor i riskkapital genom två rundor. I den senaste värderades bolaget till 155 miljoner kronor.

Den senaste riskkapitalrundan gjordes efter att Tinitell på knappt en månad sålt 10.000 enheter av sin armbandstelefon. Med en prislapp på 1.500 kronor såldes förra året Tinitell-mobiler för ungefär 15 miljoner kronor. Men 100 procent av intäktskakan går inte till bolaget själv.

Nu visar Tinitells färska årsredovisning att omsättningen i själva verket landade på 6,6 miljoner kronor – under hälften av det totala försäljningsbeloppet.

“Det är bland annat momsen som räknas bort. Säljer man till återförsäljare ska de ha sin del av kakan också”, förklarar Mats Horn, grundare och vd på Tinitell.

Samtidigt gjorde bolagen en förlust på 13 miljoner kronor.

“Vi är jättenöjda med resultatet. Vi hade gärna börjat sälja tidigare men vi hade lite problem med produktionen. Vi kom igång lagom till julkampanjen och det var supermycket intresse för produkten”, säger han.

Ett annat hinder för bolaget var det var oväntat krångligt att förse alla Kickstarter-backers med mobilerna som de köpt.

“Vi skeppade till 80 olika länder runt om i hela världen. Det var mycket krångel med det och det kostade mycket att få till det. I Tyskland, till exempel, dröjde det några extra veckor för att de har så stränga regler kring batterihantering”, säger Mats Horn.

Var det värt det att göra en Kickstarter-kampanj?

“I sin helhet var det helt klart värt det. Men det var mycket jobb och det kostade ganska mycket”, säger han.

Hur det har gått för bolaget sedan årsskiftet vill han inte uttala sig om överhuvudtaget i dagsläget.

“Vi har lite mer roliga nyheter om en eller ett par månader men jag kan inte kommentera något kring det just nu”, säger Mats Horn.

Exakt vad det rör sig om för nyheter framåt är än så länge oklart. Däremot visar handlingar på Bolagsverket att Tinitell just gjort en mindre kapitalanskaffning på drygt 4 miljoner kronor. Den nya runda leds av de befintliga ägarna riskkapitalbolaget Optimizer invest och den tyske affärsängeln Andreas Mihalovits.

Till sajten Di digital säger Mats Horn att bolaget dessutom säkrat upp ytterligare 5 miljoner kronor, förutom dessa 4.

Intressant att notera är att den nya kapitalrundan görs till en värdering på 87 miljoner kronor. Vid årsskiftet värderades Tinitell till 155 miljoner kronor.

Samtidigt står det nu klart att bolaget även antagits till e-handlesgiganten Amazons Alexa-accelerator. Det kan bland annat ge bättre tillgång till Amazons röststyrningsteknologi. Enligt handlingarna Breakit tagit del av bedömer bolaget bedömer även att acceleratorprogrammet kan ge tillgång till en “betydligt större krets av potentiella investerare”.

Mats Horn vill dock inte kommentera medverkan i acceleratorn.

Under åren har bolaget tagit in ungefär 40 miljoner kronor totalt.

Läs mer