Sök ikon
Breakit logo

“Fejkade” artister på Spotify – den stora snackisen i musikbranschen

Artikel bild

På Spotifys spellistor finns ett stort antal ifrågasatta artister som tillsammans har låtar som spelats över en halv miljard gånger – och det är sannolikt bara toppen av ett isberg. Men vem som står bakom namnen och musiken är det ingen som vet.
Nu väcks frågetecken kring huruvida Spotify försöker kringgå skivbolagen.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Du har säkert snubblat in på någon av spellistorna vid tillfälle. Peaceful Piano, Piano In The Background, Deep Focus eller Ambient Chill. Spellistor som innehåller instrumentala verk gjorda av musiker som du sannolikt aldrig har hört talas om tidigare.

Att du inte har hört talats om dem är däremot inte speciellt konstigt – för personerna existerar inte i verkligheten.

Det är musiksajten Music Business Worldwide som identifierat över 50 artister på den här typen av Spotify-spellistor som tycks sakna identitet och kopplingar till andra musikplattformar. Artister som helt saknar närvaro på plattformar som Facebook, Twitter, Youtube och Soundcloud – men som ändå lyckats med bedriften att få miljontals spelningar på Spotify.

Att släppa musik, konst och böcker under pseudonym är naturligtvis inget nytt fenomen. Men i musikindustrin har den här nyheten trots det fått väldigt stor uppmärksamhet i dagarna. Orsaken är just de frågetecken som uppstått i kölvattnet av uppgifterna.

Är det Spotify själva som äger musiken och således har börjat konkurrera med skivbolagen – sina egna delägare? Släpper de hemliga producenterna musiken exklusivt på Spotify? Och betalar Spotify samma royalty-nivåer till dessa musiker som alla andra – eller konkurrerar man på olika villkor? 

“Den här strategin är designad för att minska andelen musik på spellistorna från legitima skivbolag – både stora och indie – som investerar stora summor för att ta fram kvalitativa artister och musik, så att Spotify kan minska sina innehållskostnader och minska skivbolagens inflytande”, säger en källa till Music Business Worldwide.

Spotify själva har kraftigt dementerat att det rör sig om “fejkade” artister.

“Vi har har aldrig skapat fejkartister och och lagt in dem på Spotify-spellistor. Det stämmer inte alls”, säger en talesperson enligt Music Business Worldwide.

Nyhetssajten nöjde sig däremot inte med det svaret utan publicerade idag en uppföljande artikel där man grävt vidare kring vilka som faktiskt står bakom några av de hemliga succéartisterna. Bakom minst 75 miljoner strömningar, och påstått “fejkade” artistnamn som Benny Bernstein, Bon Vie, Karin Borg och Antologie, står den svenska producentduon Andreas Romdhane och Josef Svedlund, som är baserade i Stockholm.

Duon är sedan tidigare kända som Quiz & Larossi och har arbetat med världsstjärnor som Kelly Clarkson och Westlife.

Att Spotify skulle vilja skräddarsy avtal med den här typen av producenter för att fylla sina spellistor vore alltjämt en rimlig strategi – även om Spotify inte nödvändigtvis äger och producerar låtarna helt själva. Genom att kringgå skivbolag och förlag, och således hoppa över en mellanhand, kan Spotify potentiellt pressa ner royalty-nivåerna – vilket skulle kunna vara ett viktigt steg i jakten på lönsamhet. 

Spotify redovisade förra året en förlust på över 5 miljarder kronor.

Att blanda etablerade stjärnartister med okända namn, likt Spotify nu verkar göra på vissa av sina spellistor, är dessutom ett fenomen som visat sig vara framgångsrikt tidigare. Det svenska musikbolaget X5 Music byggde delar av sin affär på att skapa spellistor på just musiktjänster som Spotify och Apple Music med sina egna - ofta helt okända – artister, tillsammans med världskända namn. 

X5 Music såldes nyligen till Warner Music för flera hundra miljoner kronor. 

Bland säljarna återfanns bland annat Spotifys storägare Northzone.

Läs mer