Kit har bränt över 40 miljoner – får låna pengar av ägaren Bonnier

Breakit - Kit har bränt över 40 miljoner – får låna pengar av ägaren Bonnier
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Kit växte i raketfart förra året och omsatte 8 miljoner. Samtidigt gjorde mediesajten en förlust på 25 miljoner kronor, kan Breakit avslöja.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Kit är mediekoncernen Bonniers digitala storsatsning, som till skillnad från resten av nyhetsverksamheten drivs som ett fristående bolag i startupformat.

Bolaget har på kort tid byggt upp en stor publik genom att satsa på journalistik som är optimerad för Facebook.

Kit har hittills inte avslöjat något om hur försäljningen har gått, sedan företaget under 2016 lanserade sina annonser.

Nu visar dock årsredovisningen, som Breakit har tagit del av, att Kit under 2016 omsatte 8 miljoner kronor. Det innebär en rejäl ökning från 2015 då Kit bara omsatte 71.000 kronor.

Samtidigt gör bolaget fortsatt stora förluster. Under 2016 gick Kit back 25 miljoner. Motsvarande siffra under 2015 var 18 miljoner.

Det innebär att Kit nästan har gjort slut på de 50 miljoner som företaget fick av storägaren Bonnier vid starten. Enligt årsredovisningen hade Kit bara kvar 6 miljoner av startkapitalet vid slutet av 2016.

Av bokslutet framgår dock att posten “långfristiga skulder” har ökat från 0 kronor till 20 miljoner kronor under 2016. Skulden är till “koncernföretag”, vilket i klarspråk innebär att storägaren Bonnier har lånat ut 20 miljoner till Kit.

Bonnier-koncernen äger två tredjedelar av aktierna i Kit. Resten ägs av grundarna och de anställda, däribland vd:n Peder Bonnier som också sitter i Bonnier-koncernens styrelse.

“Jag kan bekräfta lånet, det står ju på Bolagsverket. Men vad gäller framtida finansiering så har jag inga kommentarer. Jag har som princip att aldrig kommentera sådana processer förrän de är helt klara”, säger Peder Bonnier, vd på Kit, när Breakit når honom på fredagseftermiddagen.

Han är desto mer pigg på att prata om Kits senaste storsatsning: Mjukvarutjänsten Kit Story Engine, som annonsörer och innehållsbyråer ska kunna använda för att optimera sitt innehåll för Facebook, så att det når ut till fler.

“Den här plattformen är vad vi har jobbat mot sedan vi startade bolaget för snart tre år sedan. Det känns otroligt roligt att vi är i gång och de indikationer vi får från användarna är att den fungerar bra för dem. Men det är väldigt, väldigt tidigt än så länge, vi är fortfarande i en stängd beta”, säger Peder Bonnier.

Kit-chefens säljpitch till annonsörer är ungefär följande: Ett bolag som kanske bara gör 30 publiceringar på Facebook under ett helt år, får väldigt svårt att samla in tillräckligt mycket data för att förstå vad som är en bra historia.

Därför behöver annonsörerna hjälp, av någon (som Kit) som publicerar väldigt mycket på Facebook. Kit Story Engine är en mjukvara som tränar på Kits egen data – för att bli stark nog att kunna hjälpa andra att skapa bra innehåll.

Än så länge står annonsintäkterna för nästan hela Kits omsättning, men tanken är att månadsprenumerationer på Kit Story Engine ska bli en stor intäktskälla framöver.

“I sociala medier är det storyn som driver distribution. Det vill säga: Du når ut till fler människor ju bättre story du berättar. Det är en stor skillnad från den gamla världen där du till exempel skickade ut en kundtidning, till en på förhand bestämd bas av läsare. Det innebär i förlängningen att annonsörer behöver nya verktyg för att nå ut. Vi ger dem det verktyget”, säger Peder Bonnier.

Du sitter ju i Bonnier-koncernens styrelse. Borde du inte ge hela koncernen rådet att använda Kit Story Engine, eftersom du tycker att tjänsten är så bra?

“Den här produkten är två och en halv månad gammal och i en stängd beta. Jag har inga kommentarer kring vilka kunder varken inom eller utanför Bonnier som vi diskuterar med”.

Ni omsatte 8 miljoner förra året. Hur har det gått hittills i år?

“2016 känns som väldigt länge sedan. Jag vill inte säga några specifika siffror, men vi har fortfarande väldigt starkt tillväxt i efterfrågan på våra annonser”, säger Peder Bonnier.

Läs fler artiklar
LÄS MER