Sök

Pewdiepie kvar hos Maker – trots löftet att bryta efter nazi-skandalen

Maker StudiosDisneyPewDiePie

Felix Kjellberg är under namnet "PewDiePie" världens största Youtuber. Foto: Janerik Henriksson/TT, Maker samt skärmdump från Wall Street Journal.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

För fem månader sedan lovade Maker Studios att klippa banden med PewDiePie.
Breakit kan i dag avslöja att världens största Youtuber trots det fortfarande är kvar i nätverket.
”Själva avslutet borde bli klart helt och hållet inom närmsta månaden”, skriver Felix ”PewDiePie” Kjellberg till Breakit.

I mitten av februari rapporterade medier världen över att det Disney-ägda Youtube-nätverket Maker Studios brutit sitt samarbete med världens största Youtuber, Felix ”PewDiePie” Kjellberg.

Bakgrunden?

Den svenske Youtube-stjärnan hade enligt The Wall Street Journals granskning vid ett flertal tillfällen lagt upp klipp som kunde tolkas som anti-semitiska. En del av dem innehöll nazistiska symboler.

Mest uppmärksammat blev klippet där Felix Kjellberg ville peka på det absurda i att människor via sajten ”Fiverr” kan acceptera att göra i stort sett vad som helst för fem dollar – inklusive att hålla upp en skylt med texten ”Death to all jews”.

PewDiePies närverk, Disney-ägda Maker Studios, reagerade snabbt.

”Trots att Felix har byggt upp sin följarbas genom att vara provokativ gick han klart för långt denna gång, och dessa videoklipp är opassande. Maker Studios har tagit beslutet att avsluta vår sammankoppling med honom framöver”, sade Maker Studios i ett skriftligt uttalande.

Det tolkades som att Maker Studios, och därmed Disney, bröt helt med PewDiePie.

Men Breakit kan i dag avslöja att PewDiePie, med sina 56 miljoner prenumeranter, trots detta ligger kvar i Maker Studios nätverk på Youtube.

Själv uppger Felix ”PewDiePie” Kjellberg att avtalet är avslutat, men att separationen inte är fullt genomförd.

”Vi har avslutat avtalet sedan februari och alla intäkter har sedan dess gått till mig. Själva avslutet borde bli klart helt och hållet inom närmsta månaden”, skriver han i ett mejl till Breakit.

***

Inne på ett kontor i ett Nordeuropeiskt land öppnas en laptop. Ägaren är en av det mycket begränsade externa personer som har djup insyn i Youtubes publiceringssystem.

Vår källa har följt PewDiePie sedan Maker Studios utspel.

”Pewdiepie hade varit mycket attraktiv för andra nätverk den dagen han lämnade Maker Studios. Men, förvånande nog, har det inte har hänt”, säger källan som gått med på att prata under löfte om full anonymitet.

Beviset finns djupt inne i Youtubes egna verktyg. Breakit har tagit del av denna information hämtad ur Youtubes upphovsrättsverktyg ”Content ID”.

Det är ursprungligen tänkt att hjälpa innehållsägare med ensamrätt till en betydande mängd originalmaterial spåra spridningen av detta. Många nätverk har tillgång till detta verktyg, som främst ger möjligheten att se över sitt egna innehåll.

Men bara de partners som har visat ”avancerad kunskap” om Content ID släpps in till nästa rum – ett manuellt verktyg som ger användaren kraften att fritt söka igenom Youtubes material och ta del av information som inte är publik.

Data från PewDiePies senaste uppladdningar visar med all tydlighet att han fortfarande är i Maker Studios stall.

”Konkret betyder det att de annonsintäkter som genereras går till Maker Studios”, säger vår källa.

Nedan är en färsk skärmdump rakt ur Youtubes verktyg som stödjer källans uppgifter. Inom parentes syns vem som gör anspråk på innehållet, vilket också styr vem som får annonsintäkterna.

***

Själv mindes han inte ögonblicket då han blev världens största Youtuber. Felix Kjellberg låg och sov när hans kanal gick om ettan ”Smosh” i antalet prenumeranter. 2013 hade Felix Kjellberg 12 miljoner människor som prenumererade på hans humoristiska klipp.

”Youtube har alltid baserats på trender, så det kan slut vilken dag som helst. Jag fortsätter så länge det är kul för mig”, sade Felix Kjellberg i en intervju med branschtidningen Dagens Media.

Det har inte tagit slut. Fem år senare är kanalen större än någonsin, med 56 miljoner prenumeranter. Kring dessa snurrar en stor ekonomi. 

Enligt uppgift till Breakit har skilsmässan, det formella legala avslutet, mellan Maker Studios och PewDiePie dragit ut på tiden. Orsaken till detta kan man bara spekulera i.

Rent tekniskt är det ingen stor sak att plocka bort kanalen ur nätverket. Så fort det legala avslutet är genomfört ska det ske, uppger källor med insyn i Makers verksamhet för Breakit. 

Att det ändå drar ut på tiden handlar om att den djupa relation som Maker haft med Felix Kjellberg helt enkelt tar tid att avsluta, då redan ingångna kontrakt behöver avslutas i förtid.

Det kan också bero på att Felix Kjellberg ensam drar in över 240 miljoner visningar till Maker. Det är i runda slängar 5 procent av nätverkets totala tittarlager, enligt analystjänsten Socialblade. 

”En förklaring kan vara att Maker helt enkelt vill ha tid att hinna knyta till sig nya talanger, så att tappet inte ska bli så stort den dagen han plockas bort ur deras system”, säger vår källa.

Breakit har sökt ansvariga på Disney och Maker Studios. Svaret från Maker Studios är följande:

”Makers representation av PewDiePie slutade i februari, och vi har inte gjort någon ekonomisk vinning från hans kanal sedan dess”.

Breakit har även ställt följdfrågor till Felix Kjellberg om framtiden. Han har dock inte återkommit.

I det senaste avsnittet av Breakits podcast kan du lyssna på mer detaljer om turerna kring PewDiePie. Segmentet börjar cirka 22 minuter in i podden: 

 

Läs mer