Sök

Mina Tjänster inleder utlandsexpansion: ”Kommer kosta en hel del”

Mina Tjänsterfintech

Joakim Sjöblom och Jonas Karles, båda medgrundare av Mina Tjänster. Foto: Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

I höst blir startupen Mina Tjänster en del av Swedbanks app. Nästa steg är att inleda samarbeten med de största bankerna i Europa.

Har du koll på alla tjänster som du betalar för? Eller ligger det något gammalt Viaplay-abonnemang och tickar pengar varje månad utan att du har koll?

Göteborgsbolaget Mina Tjänster blev i våras Swedbanks allra första investering inom fintech. Storbanken, med över 4 miljoner privatkunder, tog lejonparten av riskkapitalrundan på totalt 15 miljoner kronor.

Mina Tjänsters affärsidé är just att hjälpa privatpersoner få koll på alla abonnemang de har – och att säga upp de som inte är behövda.

I höst är tanken att Mina Tjänster ska bli en del av Swedbanks nya helt omgjorda bankapp. Men ambitionerna stannar inte där. Bolaget överväger att göra en större riskkapitalrunda för att finansiera en utlandsexpansion.

Det avslöjade de på Breakit och Almis dag och tillväxt och tech i Almedalen.

”Det finns två steg i den planen, ett av dem är tillsammans med Swedbank och det är ingen hemlighet att de är starka i Baltikum vilket gör att det är logiskt att gå dit”, säger Joakim Sjöblom, medgrundare och vd på Mina Tjänster.

Steg två är att försöka få till liknande samarbeten i andra länder. Mina tjänster har redan inlett diksussioner med flera banker.

”Det är svårt att lansera nya appar. Även om vi har presterat bra i vår stand alone-tjänst, så tror vi att den stora skalningseffekten ligger i att integreras i en app som används på daglig basis. Vi ser en bra korsbefruktning just med banker”, säger Jonas Karles, som är av Mina Tjänsters tre medgrundare.

I dagsläget har Mina Tjänster enligt egen uppgift 75.000 användare, som sammanlagt har fått 20.000 uppsägningar genomförda.

För att klara en snabb utlandsexpansion kommer bolaget sannolikt att behöva ta in mer pengar.

”Att etablera sig på nya marknader är svårt och tar lång tid. Det är inte heller något vi gör innan vi har ’nailat’ Sverige. Vi tror att det kommer att kosta en hel del”, säger Jonas Karles.

En faktor som påverkar är införandet av PSD2, EU:s betaltjänstdirektiv. Det ritar om spelplanen då bankerna kommer att tvingas att dela med sig av kunddata till tredje part.

”Det innebär att vi har en mycket större risk för konkurrenter, då måste vi springa snabbare”, säger Joakim Sjöblom.

Mina Tjänsters affärsmodell bygger dels på att ta betalt av sina samarbetspartners, som Swedbank.

”Dels ser vi en stor potential i den affärsmodell som vi har haft från början. När du gör en optimering av något i din privatekonomi, som att byta mobiltelefoni, så får vi pengar. Då delar vi det med den kanal vi är i”, säger Jonas Karles.

För användaren är tjänsten gratis.

Läs mer