Dennis Svensson arbetade tidigare som konsult och hjälpte bland annat företag att bygga in externa kassalösningar, exempelvis Klarnas, i e-handelsbutiker.
Det var då som han noterade att många små- och medelstora e-handelsföretag ville hitta bättre fraktlösningar kopplade till sina betalningar.
”Det är svårt för dem att upphandla med leverantörer och på ett användarvänligt sätt implementera frakt. De har inte heller musklerna för att egenutveckla lösningar som de större aktörer har”, berättar Dennis Svensson.
I slutet av förra året grundade han därför Trollhätte-företaget Stidner, som profilerar sig med att ”erbjuda den kompletta kassalösningen”.
E-handlare kopplar sig till tjänsten där slutkonsumenterna får välja mellan olika betalsätt och fraktlösningar. När e-handlarna prickar av beställningen i en app skrivs en fraktsedel ut och hämtning bokas automatiskt.
För kunderna innebär det fler betal- och leveransalternativ medan säljarna slipper administrativt krångel.
Stidner erbjuder både svensk och internationell leverans genom aktörer som exempelvis Postnord, Bring och DHL.
Genom att förhandla för flera aktörer samtidigt blir kostnaden lägre, förklarar Dennis Svensson.
Affärsmodellen går ut på att Stidner fakturerar kunden, främst företag med omsättning under 40 miljoner kronor, en påläggsavgift på fraktbeloppet.
Nu har Stidner precis avslutat en nyemission där Svea Ekonomi går in som storägare och första investerare i företaget.
”Vi har hittat mycket synergieffekter tillsammans, vi känner att vi kommit i kontakt med rutinerade och duktiga människor”, säger Dennis Svensson.
Svea Ekonomi har gått in med 6 miljoner kronor vilket motsvarar 33 procent av bolaget. Resterande del ägs av grundaren Dennis Svensson samt en anställd som har en och en halv procent av bolaget.
Pengarna kommer att gå till produktutveckling samt support och att utöka personalstyrkan som just nu består av fyra personer.
Hittills har köparna kunnat betala med exempelvis kort, faktura eller Swish – men arbete pågår för att utveckla en extern fraktkassa som kan kopplas till Paypal och Klarna eller Svea Checkout.
Det ger ökade möjligheter för Stidner att etablera sig på den svenska marknaden och inom tre år vill man nå Tyskland.
"Det är en extremt stor marknad där man har liknande problem som här", säger Dennis Svensson.
I dagsläget är runt 50 kunder knutna till systemet. De väljer själva vilka betalsätt och leverantörer de vill kopplas till.
Än så länge ser Dennis Svensson inga konkreta hot på den svenska marknaden.
”Just nu finns det ingen som gör exakt detsamma inom vårt segment, men det är ett hett område så vi räknar med en stor konkurrens framöver”.