Whywaste vill spara miljoner åt matbutikerna och rädda miljön – samtidigt

Breakit - Whywaste vill spara miljoner åt matbutikerna och rädda miljön – samtidigt

Kristoffer Hagstedt och Martin Grådal, grundare av Whywaste. Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Reporter

Göteborgsbolaget Whywastes lösning ska minska matsvinnet med flera ton per år.

Varje år slänger landets livsmedelsbutiker tiotusentals ton mat. Problemet är oftast att bäst före-datumet passerar innan varan köpts av en konsument.

Det problemet vill Martin Grådal och Kristoffer Hagstedt lösa.

Tillsammans har de byggt en tjänst som digitaliserar affärernas kollar av bäst före-datum. Under Breakits och Coops foodtechdag i Almedalen intervjuades de två på scen.

“Det är väldigt svårt för butiker att förutspå i vilken takt produkter säljer slut och det är väldigt dyrt med tomma hyllor. Det vi ser är att framgångsrika butiker ofta har väldigt kunniga färskvaruchefer som jobbat länge. Vi vill digitalisera den kunskapen så att alla anställda kan fatta datadrivna beslut”, förklarade Kristoffer Hagstedt på scenen.

“Ett mättal är att vi körde ett halvår i fyra stora butiker och kunde minska svinnet med 22 procent. En butik har sparat 760.000 kronor på minskat matsvinn på ett år”, säger Martin Grådal, efter scenframträdandet.

För sin tjänst tar bolaget en fast månadsavgift som baseras på butikernas storlek och sortiment.

Hittills har Whywaste fått in över 100 butiker som använder systemet. Hur stora intäkter bolaget har vill inte grundarna avslöja.

“Det ser bra ut. Vi växer varje månad”, säger Martin Grådal.

Bolaget har tidigare fått in 4 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

“För oss har det varit superviktigt att hitta folk som kan branschen och som delar vår ambition att minska matsvinnet. Vi berättade för Jonas och Filip hur mycket mat som slängs och att en butik minskade matsvinnet med fem ton första året. Då brann det verkligen i ögonen på dem”, säger Kristoffer Hagstedt.

Nästa steg för bolaget är att få till avtal med hela livsmedelskedjor som Ica och Coop. I foodtechpubliken kom frågor om varför man inte gått direkt till de stora kedjornas huvudkontor.

“Ingen skulle vara gladare än vi om vi kunde integrera vår lösning i kedjornas system. Det vi kan är data och bygga häftiga grejer kring det. Men för att komma dit behövde vi en fot in och då gick vi direkt till handlarna. Kan vi jobba tillsammans och få tillgång till mer data kan vi bygga något riktigt stort”, sade Martin Grådal.

Läs fler artiklar
LÄS MER