Sök

Dennis Ahlséns mobilbank Bynk växer snabbt – värderas till nära halv miljard

BynkLånetjänst

Bynks grundare. Från vänster: Mathias Johansson, Jonas Hultin och Dennis Ahlsen. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Lendo-grundaren tar in 59 miljoner kronor för att hjälpa svenskarna att pressa sina räntor.

Vi har tidigare berättat om den nya mobilbanken Bynk vars syfte är att pressa svenskarnas räntor. Bakom satsningen står lånetjänsten Lendos tidigare vd och medgrundare Dennis Ahlsén.

Nu tar bolaget in 59 miljoner kronor via en nyemission. Schibsted försvarar sin andel på 20 procent medan den andra storägaren LMK ökar sitt ägande från 10 till 13 procent. I affären värderas Bynk till 456 miljoner kronor.

“Det har även kommit in en del nya ägare men de är i dagsläget hemliga. Vi kommer att berätta mer om det senare”, säger Dennis Ahlsén, som är vd för Bynk.

Under hösten 2016 tog Bynk in 36 miljoner kronor till en värdering på 112 miljoner och i april i år lanserades tjänsten. Det är en mobilbank som ska ge kunderna möjlighet att sänka sina räntor flera gånger per år utan att fylla i några papper. Bolaget samlar löpande in data om kundens ekonomiska förehavanden och bedömer kreditrisken med hjälp av digital teknik.

Under maj och juni har Bynk fått in totalt 8.200 låneansökningar.

“Egentligen hade vi inte tänkt ta in nytt kapital redan nu, men responsen från marknaden har varit så mycket bättre än vad vi trott. Det har varit en positiv överraskning som gjort att vi väljer att trappa upp takten på vår 10-årsplan”, säger Dennis Ahlsén.

Han är hemlighetsfull kring detaljer om vad pengarna ska användas till.

“Den här konsumentprodukten som vi har släppt är den första i raden av flera. Vi håller på att titta på vad vi ska göra framgent men det är inte något vi vill släppa här och nu. Vi tittar på företagssidan och på hela breddningen av produkterna. En av de stora utmaningarna är att välja rätt väg och nästa steg".

Även om Bynk befinner sig i samma segment som Lendo och Compricer ser sig inte Dennis Ahlsén som någon konkurrent till dessa – snarare en samarbetspartner.

Hur då?

“Via Lendo får ju kunden offerter från 10-20 banker, och vi ser att vi kan finnas med bland dessa. Just nu växer vi dock via egen marknadsföring.” 

“Egentligen är vi konkurrenter till de traditionella bankerna som inte jobbar med kunden i fokus. Nu börjar plötsligt alla prata fintech, det är en enorm marknad som håller på att växa fram, så jag skulle istället säga att vi är konkurrenter till alla befintliga nischbanker”, säger Dennis Ahlsén.

Läs mer